Det var vid en obevakad järnvägsövergång i Fu, utanför Mora, som en kvinna i april 2023 blev påkörd av tåget och dog. Hon var då på väg till en brukare i sitt jobb inom hemtjänsten.

Snabbt riktades ljuset mot personalens arbetsmiljö. 

– Det var som att vi alla drogs med och samlades upp efter olyckan. Alla hemtjänstgrupper blev berörda i och med de förändringar som gjordes.

Det säger Johanna Håkans, facklig företrädare som också själv jobbar inom hemtjänsten i Mora. Under fjolåret har hon suttit i samverkansgrupp med andra skyddsombud i kommunen där de, tillsammans med arbetsgivaren, diskuterat arbetsmiljön. 

I första hand för att prata om de synpunkter Arbetsmiljöverket kom med efter olyckan.

– Det blev ett forum för att prata ihop sig, lyfta bekymmer och vad vi kan göra åt dem, säger hon. 

Efter dödsolyckan sa kommunen att man skulle införa konkreta åtgärder för att minska stressen och pressen inom hemtjänsten.

Och nu har ett år passerat. 

Bland annat har personalen erbjudits halkbaneutbildning – något som varit nyttigt för de som hunnit åka på kursen, berättar Johanna Håkans. Det har också lagts till extra restid mellan brukare vintertid.

– Förr var det ju samma tid trots olika årstider, det fungerade ju inte, säger hon. 

Ökad kringtid, men inte tillräckligt 

Kommunen har också köpt in fler datorer till hemtjänsten för att minska personalens stress i att hinna läsa dokumentation innan de ska ut till omsorgstagarna.

Kringtiden, som ska användas för att hämta nycklar, skriva ner och läsa in sig på information om brukare, har också ökat. Från tio minuter till 15. Men personalen har önskat mer, påpekar Johanna Håkans. 

– Vi skulle vilja ha 20. Det är så lång tid de flesta tar på sig att fixa med allt innan de ska ut.

Anna Ståhlkloo, socialchef i Mora kommun, säger att hon ganska direkt efter att datorerna köptes in och kringtiden blev längre fick veta att stressen hade minskat för hemtjänstpersonalen.

– Man bedömde att fem minuter extra skulle vara tillräckligt. Men det ska följas upp och utvärderas, säger hon. 

Minutstyrningen blir kvar 

Skyddsombudet Johanna Håkans tror att det finns mer att göra: 

– Det har väl blivit ett litet steg åt rätt håll, men jag hade velat att man såg över minutstyrningen rejält. 

Men som det ser ut nu blir minutrarna kvar i schemat för Moras hemtjänst. Med en hög omsättning av vikarier finns en fördel med att tydligt kunna se var man ska och vad som ska göras, förklarar Anna Ståhlkloo.

Behövdes det alltså en dödsolycka för att fixa problemen?
– Nej det tänker jag inte, men händelsen i sig gjorde att de kom fram tydligare och från många håll. Man började prata om hela schemat och hur man tar sig till och från brukare och då såg vi ett behov av att byta ut delar av systemet.