– Alla barn vill lyckas i livet. Jag går inte med på något annat.

Barnskötaren Laima Mineikis spänner blicken i en medan hon säger orden. Hon ruskar på huvudet bestämt. Enligt henne kan inget annat vara möjligt. 

Precis som många andra som jobbar inom förskolan har hon träffat barn som mår dåligt. Barn som lever i någon form av utsatthet i hemmet.

Det kan handla om hedersrelaterat våld, sexuella övergrepp, högljudda bråk mellan föräldrarna eller att barnet inte får den omsorg den behöver. 

Ibland kommer deras ord fram under sagostunden, då barnen får en chans att känna igen sig i tecknade figurer, som också har det svårt. Andra gånger kan det ske bland rosa balettkjolar och färgglada sjalar när det är dags att leka rollspel, som mamma, pappa, barn. 

– Förskolan kan inte rädda hela världen tyvärr, då skulle vi jobba ihjäl oss, men om vi kan rädda ett barn eller en familj är det en bit på vägen, säger barnskötaren Anna Wernqvist, som även är arbetsplatsombud för Kommunal. 

Barnskötaren Anna Wernqvist ställer tillbaka några barnböcker i bokhyllan.
Barnskötaren Anna Wernqvist har jobbat inom förskolan i mer än 25 år. Hon tycker att man pratar mer om barns utsatthet i dag: ”Förut var det nog mer så att om de hade synliga blåmärken reagerade man, men nu förstår man att det kan vara så mycket mer och subtila saker”.

Kopplas till gängkriminalitet

De senaste åren har gängkriminaliteten, och rekryteringen av unga, varit på allas läppar. Både forskare, polis och politiker diskuterar hur samhället ska fånga upp barn som befinner sig i riskzonen. 

Här kommer förskolan in i bilden. Enligt en utredning från Barnombudsmannen har förskolan störst positiv effekt på barn med en svag socioekonomisk bakgrund. Det kan leda till att barnen växer upp och blir sundare vuxna. 

Ett sätt att fånga upp utsatta barn är att göra en orosanmälan till socialtjänsten. I Haninge har antalet orosanmälningar inom förskolan fördubblats under det första halvåret, om man jämför med samma period 2022. 

Människor som jobbar med barn ska göra en anmälan om de misstänker att ett barn far illa, något som innebär att alla anmälningar inte leder till insatser.

Men nyheten har fått ljuset att riktas mot Haninge kommun. Vad är det som har förändrats här? 

Svaret är att alla anställda i förskolan, inklusive långtidsvikarier, har fått gå en utbildning i hur de upptäcker och bemöter utsatta barn. 

Utbildningen är en del av kommunens brottsförebyggande arbete och har tagits fram i samarbete med forskarna vid Barnafrid på Linköpings universitet.

Sedan de anställda på Haninges förskolor fick lära sig mer om våld och barns utsatthet har antalet orosanmälningar ökat.

Det här pågår i Haninge

I Haninge kommun pågår ett projekt som heter ”våga se, höra och göra” sedan 2018. Satsningen är en del av kommunens brottsförebyggande arbete och ska höja kunskapen om hur förskolan kan upptäcka, stötta och agera för att hjälpa utsatta barn. 

Tidigare har förskolepersonalen gått en utbildning i bland annat hedersrelaterat våld. Man har även bjudit in olika parter för samtal, som Rädda Barnen. 

Nu senast i ledet har alla medarbetare gått en utbildning i våld mot barn. Den är framtagen i samarbete med forskare vid Barnafrid, ett nationellt kunskapscentrum om våld och andra övergrepp mot barn, på Linköpings universitet. 

Först fick några så kallade nyckelpersoner, som jobbar i förskolan, gå ett basprogram. Sedan har de deltagit i arbetet med att skapa en lättillgänglig, reviderad variant, som alla anställda sedan har gått. 

Härnäst ska utbildningen lanseras digitalt och vara tillgänglig för alla förskolor.

Bättre förutsättningar för alla barn

Målet är att förskolepersonalen ska känna sig tryggare i hur de kan fånga upp barn som lever i utsatthet i ett tidigt skede.

Dock är den här typen av satsningar inte en lösning på kriminaliteten, menar Ann-Charlotte Münger, docent på Barnafrid vid Linköpings universitet, som tycker att man ska vara försiktig med att dra för stora växlar. 

– Journalister frågar ofta om det går att identifiera barn som riskerar att bli kriminella redan i förskolan. Men det är att förenkla. Förskolans förebyggande arbete handlar om att ge alla barn bättre förutsättningar i livet genom att sätta in tidiga insatser, säger hon. 

Barnskötaren Anna Wernqvist vet vad hon hoppas att det ska leda till: att fler barn växer upp och blir trygga samhällsmedborgare. 

– Om man ser en familj med någon slags problematik är det ju inte bara barnet som får hjälp. Även de vuxna får det. Då kanske föräldrarna även märker mycket fortare om barnet hamnar snett när det är lite äldre, säger hon. 

En person som håller en uppsättning känslokort illustrerade av Stina Wirsén.
Barnskötaren Sara Bahrani berättar om de så kallade känslokorten. Det finns elva känslokort med figuren ”liten” som uttrycker olika känslor. Förhoppningen är att korten ska hjälpa barnet att sätta ord på känslor och händelser.

Tidiga insatser kostar mindre

Anna Wernqvist öppnar en smal dörr in till ett av lekrummen på förskolan Nytorp. Den här tisdagsförmiddagen vräker snön ner utanför fönstret. Flera av barnen har vilostund, men inne i det här rummet går det bra att höja rösterna. 

Anna Wernqvist och kollegan Sara Bahrani pekar på den nybyggda träscenen i rummet. Här är tanken att barnen ska ha möjlighet att göra egna uppträdanden.

Till sin hjälp har de bland annat en så kallad greenscreen och i taket hänger färgglada volanger. 

Barnskötaren Laima Mineikis lyssnar med stort intresse. Hon skulle vilja ha en liknande scen på sin förskola. Både hon och förskolläraren Jenny Nilsson är på besök över dagen. 

Det dröjer inte länge förrän alla börjar att dela med sig av sina erfarenheter av utbildningen. Inte minst Jenny Nilsson och Laima Mineikis, som har haft viktiga roller i projektet.

De har varit så kallade nyckelpersoner. Med det menas att de har haft i uppgift att presentera utbildningen för sina kollegor, samt att de har varit med och utformat programmet tillsammans med forskare vid Barnafrid, på Linköpings universitet. 

– Alla barn ligger en så nära hjärtat. Men ur ett större perspektiv kostar tidiga insatser även mindre för staten, säger Laima Mineikis. 

En grupp pedagoger som står i ett rum med en scen och en så kallad greenscreen.
Det är högt i tak när förskolekollegorna berättar om hur de jobbar med att fånga upp utsatta barn. Här beundrar de teaterscenen med en tillhörande ”greenscreen”, den gör det möjligt att byta ut bakgrunden mot något annat.

Övar på att skriva orosanmälningar

Härnäst ska utbildningen släppas digitalt och vara tillgänglig för alla förskolor i Sverige.  

En del av utbildningen är att anställda får öva på att skriva orosanmälningar. Enligt lagen ska den som jobbar med barn göra en orosanmälan om den misstänker att ett barn far illa, men i verkligheten är det inte alltid så enkelt. 

Olika medarbetare kan uppfatta ett och samma barn på olika sätt. Det blev tydligt när personalen fick se fyra filmer som är baserade på verkliga händelser ur Haninges förskolor. 

– Alla ser, men alla ser olika saker. En person kan tycka att det inte var så farligt, medan en annan tycker att det är dags för en orosanmälan. En tredje vet inte vad den tycker. Vi behöver kunna ta hjälp och stöd av varandra, säger Anna Wernqvist. 

Kollegan Sara Bahrani nickar. Hon tycker att det har blivit högre i tak att dela med sig av sin oro sinsemellan kollegor. Oftast brukar det vara mer än en medarbetare som bär på samma oro, konstaterar hon. 

Då gäller det att hålla liv i diskussionen och börja dokumentera. I dokumentationen ska det tydligt framgå varför personalen känner oro, oavsett om det handlar om ett konstigt blåmärke eller en dålig magkänsla. 

Dessutom går det att söka efter tecken: är det till exempel alltid vid lunchen som barnet beter sig på ett särskilt sätt? Eller är det när en och samma vårdnadshavare lämnar?

– Jag tycker att man verkligen har fått upp dessa frågor på bordet. Det finns alltid uppe mellan oss pedagoger, men även i samtal med föräldrarna, säger Sara Bahrani. 

Just föräldrarna har en viktig roll i sammanhanget.

Så jobbar förskolorna i Haninge

Förskolepersonalen har fått gå en utbildning som är uppdelad i fyra delar. Varje del uppskattas ta omkring två timmar, men det är bra att avsätta lite mer tid. Utbildningen är framtagen i ett samarbete mellan Ann-Charlotte Münger, docent vid Barnafrid på Linköpings universitet, och fyra pedagoger från Haninge kommun. 

Vad är våld och barnmisshandel? 

Personalen får lära sig vilka former av våld ett barn kan bli utsatt för. Man talar även om vilka konsekvenser det kan få för ett barn. Personalen får göra praktiska övningar, som rollspel. Rekommendationen är att låta varje träff ta minst två timmar. 

Hur kan du upptäcka att ett barn är utsatt för våld?

Den här delen handlar om hur pedagoger kan lära sig att tolka och förstå tecken på att ett barn är utsatt för våld. 

Hur kan du bemöta och fråga ett barn? 

Nu är det dags att lära sig vad som är viktigt att tänka på när personalen bemöter ett barn som man misstänker är utsatt för våld. Bland annat genom olika förslag på frågor och övningar, såsom rollspel. 

Vad gör du nu? När och hur ska du göra en anmälan till socialtjänsten? 

I den här delen pratar pedagogerna om när och hur man gör en anmälan, samt vad anmälningsskyldigheten innebär. Ibland finns det inget enkelt svar på när det är rätt att göra en orosanmälan. 

Fotnot: Ytterligare ett femte moment ska läggas till i utbildningen. Det handlar om när det är personalen som utsätter ett barn för till exempel våld, och hur kollegor kan agera. 

2021 stod förskolan endast för två procent av alla orosanmälningar till socialtjänsten, enligt statistik från Socialstyrelsen. Det kan jämföras med skolan, som stod för 17 procent av alla orosanmälningar under året. 

Enligt Ann-Charlotte Münger på Linköpings universitet kan relationen till vårdnadshavare vara en förklaring till förskolans låga siffror. 

– Av alla välfärdsinstitutioner lämnar förskolan in minst antal orosanmälningar. Personalen har ett väldigt nära samarbete med föräldrar och man är väldigt rädd för att förtroendet ska brytas, säger hon. 

Ett hjärta gjort av handavtryck på en vägg.

När ska man göra en orosanmälan?

KA reder ut

En annan orsak till varför förskolan har låga siffror kan vara att det finns en negativ bild av socialtjänsten. Bland annat har den så kallade LVU-kampanjen pågått utomlands, där anklagelser sprids om att socialtjänsten tvångsomhändertar muslimska barn.

Men även här i Sverige är bilden av socialtjänsten laddad, konstaterar Sara Bahrani.

För henne har en viktig del av utbildningen varit att lära sig mer om socialtjänsten och deras arbete. Hon tipsar alla som jobbar i förskolan att ringa dit anonymt, och be om råd, om de är osäkra på vad de ska göra. 

– Det är mycket negativt som kommer fram på sociala medier, till exempel att barnen togs ifrån en, men vi förstår ju att man försöker rädda familjen och ge dem rätt verktyg att må bra tillsammans. De fina berättelserna publiceras sällan på sociala medier, säger Sara Bahrani.

Sara Bahrani, barnskötare står framför en grupp pedagoger som står framför ett rum fullt med kläder.
När personalen känner sig oroliga över ett barns hälsa brukar de normalt sett försöka lyfta sina tankar med föräldrarna. Oftast brukar föräldrarna ta det på ett bra sätt, enligt Sara Bahrani och de andra.

Dock är det inte alltid möjligt att prata med vårdnadshavarna först, till exempel vid misstanke om sexuella övergrepp.

Barngrupperna är stora

I takt med att förmiddagen går mot sitt slut börjar några av barnen att vakna från vilostunden. Sara Bahrani rycker ut när en pojke tappar sin napp på golvet.

Laima Mineikis sneglar mot klockan, då hon ska tillbaka till sin ordinarie förskola. Både hon och de andra kollegorna konstaterar att barngrupperna är stora.

När Laima Mineikis tar bilen hem brukar hon fundera på vilka barn hon hann se under arbetsdagen. 

Ett par låneskor sitter på en hylla.
Antalet orosanmälningar i samhället ökade 2021, men trots det stod förskolan endast för två procent av alla orosanmälningar till socialtjänsten. En orsak kan vara att pedagogerna har en nära relation till föräldrarna.

Vem ska skriva under orosanmälan?

Men det finns även andra utmaningar. Det gäller framför allt frågan om vem som ska skriva under med sitt namn på orosanmälan. Måste den enskilde pedagogen göra det eller räcker det att rektorn gör det?

På Kommunal i Haninge har man varit i kontakt med medlemmar som känt en oro över att behöva skriva hela sina namn på anmälan, då man är rädd att straffas av föräldrarna. Men enligt Maria Sandström, rektor för Västerhaninge norra förskolor, är svaret tydligt:

”Orosanmälan till socialtjänsten görs i första hand alltid av medarbetaren själv. Det kan såklart finnas undantag där rektor väljer att träda in direkt”, skriver hon i ett mejl, och nämner hot som ett exempel.

Ett hjärta gjort av handavtryck på en vägg.
”Alla barn ligger en så nära hjärtat”, konstaterar barnskötaren Laima Mineikis.

Å andra sidan: finns det en risk att förskolepersonalen börjar göra orosanmälningar allt för lättvindigt? Ann-Charlotte Münger på Barnafrid, Linköpings universitet, har svårt att tro det.

– Jag tror inte det finns en sådan risk. Det här är en diskussion man för i kollegiet och man lämnar ju inte in en anmälan utan orsak. Sedan tror jag att det tar så pass mycket ork och kraft redan som det är att behöva göra en orosanmälan.

Sara Bahrani, på Nytorps förskola, får frågan om hur hon gör för att inte bli alltför påverkad av att möta barn som har det tufft. Hon lyser upp medan hon svarar:

– Det är hoppet som är min tröst. Hoppet att jag kan stötta och hjälpa barnet så gott det går. Jag har ju rätt verktyg för det. Om jag inte hade haft det hade det varit mycket jobbigare, säger Sara Bahrani. 

– Man mår nog sämre av att inte göra något alls. 

Personalens tips

Var uppmärksam på om barnet berättar något känsligt

Har du varit med om att ett barn säger något som väcker oro hos dig? Ibland kan det hända i stressiga ögonblick, till exempel i ett kapprum fyllt med andra barn. Om det är svårt att ta samtalet direkt så är det viktigt att åtminstone bekräfta barnet. Visa att du hörde vad den sa och följ upp det senare. 

  • Låt barnet komma till tals i olika miljöer 
    Vissa barn kan ha svårt för att sätta ord på sina känslor. Då kan det vara bra att låta barnet till exempel läsa en sagobok. Det gör det möjligt för barnet att känna igen sig i fiktiva karaktärer. Att gå ut på en promenad kan också kännas mer avväpnande. 
  • Var inte rädd för att ställa frågor
  • Många barn som lever under svåra förhållanden utgår ifrån att deras verklighet är det normala. Undvik dock att ställa ledande frågor.
  • Dokumentera din oro över ett barn
  • Det gäller oavsett om det är något så tydligt som ett konstigt blåmärke eller om det är något mer diffust, som en magkänsla. Skriv också varför du känner som du gör. Agerar barnet på något särskilt sätt eller ser du ett mönster? Sätt ord på det.
  • Var tydlig mot föräldrarna
  • Att ta upp din oro med föräldrarna kan vara svårt. Därför är det bra om du och resten av verksamheten gör det tydligt för vårdnadshavare från början hur ni jobbar. Berätta till exempel om anmälningsplikten redan på föräldramöten.

Om du av någon anledning inte känner dig trygg kan du be en kollega eller din chef att delta i samtalet. Påminn dig själv om att du inte gör detta för att vara elak, utan för att du vill familjens bästa.