Carita Alenius skulle önska kortare ramtid, det vill säga arbetsdagen räknad från när första turen börjar till när den sista slutar. I dag får den enligt avtalet vara upp till 13-13,5 timmar lång.

Långa ramtider kan innebära 2-3 delade turer, ibland med pauser på flera timmar långt från hemorten, fast vid Nobina i Lund finns inga uppehåll på bortaort.

Mario Gavran, Kommunal.

Därför får Kommunal inte bort långa ramtider

Arbetstider

Enligt Kommunal är den långa ramtiden tänkt som undantagsfall. Men förbundet är kritiskt till att bussarbetsgivare mer systematiskt utnyttjar vad som är möjligt enligt avtalet.

Carita Alenius som också är huvudskyddsombud tycker att arbetsgivaren inför scheman som inte fungerar i verkligheten.

– På grund av förseningar finns det inte tid för att hinna sträcka på benen vid en ändhållplats innan det är dags att vända och köra tillbaka.

Carita Alenius.
Carita Alenius.

Enligt avtal ska det finnas tid till tio minuters kisspaus efter 2,5 timmars körning.

Vid Nobina i Lund finns ett lokalt avtal om sju minuters kisspaus efter tre timmars körning.

– Vi gick med på detta för att få ned ramtiden till tio timmar på raka tjänster utan delade turer, säger Carita Alenius.

Även om bussen är i tid kan det vara svårt för föraren att hinna gå på toa innan nästa tur.

– Du har bara sju minuter på dig att gå till toaletten, uträtta dina behov och hinna tillbaka, säger hon.

Vi har krävt att vid ändhållplats ska det vara ett uppehåll på en tur. Det skulle bli ytterligare sju minuters paus. Men arbetsgivaren säger nej till en sådan lösning, den skulle bli för dyr om en extrabuss måste sättas in.

Carita Alenius, huvudskyddsombud Nobina i Lund.

Tiden blir än mer knapp eftersom passagerarna ska ha två-tre minuter på sig att kliva på bussen innan den ska avgå.

– Vi har krävt att vid ändhållplats ska det vara ett uppehåll på en tur. Det skulle bli ytterligare sju minuters paus. Men arbetsgivaren säger nej till en sådan lösning, den skulle bli för dyr om en extrabuss måste sättas in.

På tisdag, den 16 november, kommer bussförarna i Skåne att genomföra manifestationer vid sex platser i länet för att uppmärksamma allmänheten på de villkor bussförarna har.

Mikael Olsson, huvudskyddsombudet vid Nobina i Skåne säger att det är en del i arbetet för att få rimligare arbetstider.

Manifestationen genomförs under Kommunals månad för att uppmärksamma villkoren inom kollektivtrafiken över hela landet.

– Vi gör också arbetsplatsbesök för att diskutera arbetstiderna och värva medlemmar, säger Mikael Olsson.