På fredag klockan 11 samlas bussförare och tågpersonal från Skåne vid Malmö central.

– Det är ingen demonstration utan en manifestation. Vi kommer att i två timmar stå tysta med våra plakat som vi håller i, säger Mikael Olsson.

På plakaten står bland annat ”Neddragning är aldrig smart” och ”Turerna måste bli fler”.

Manifestationen kritiserar att Skånetrafiken har minskat trafiken med nio procent. Ledningen för Skånetrafiken motiverar det med minskat resande och minskade biljettintäkter.

Skånetrafiken uppger att intäkterna har minskat med 40 procent och att de därför förlorar 41 kronor i sekunden på den trafik som har bedrivits.

Mikael Olsson ifrågasätter dessa siffror.

– Jag tror inte att förlusterna är så stora. Vi har många överfulla bussar där kanske 25 procent inte blippar sina kort, säger han.

Han kan förstå om Skånetrafiken drar in eller glesar ut trafiken på linjer med få eller inga passagerare.

– Men de borde flytta över resurserna till de linjer som var överfulla redan innan coronan bröt ut. Så har de ju gjort i Stockholm och på andra håll. Det är bara Skånetrafiken som drar ned på trafik i landet, säger han.

Neddragningarna har lett till att 125 förare vid Nobina blir av med sina jobb, både fast anställda och timanställda. Dessutom får ytterligare 150 förare sina tjänster hyvlade, det vill säga kortare tjänstgöringsgrad.

Vid Bergkvarabuss pågår fortfarande förhandlingar men där kan omkring 100 förare bli av med jobbet.

– Skånetrafiken säger att om det uppstår trängsel så sätter de in extrabussar. Men det finns ju inga förare kvar som kan köra dessa bussar, säger Mikael Olsson.

Kommunalarbetaren har sökt Carina Zachau (M) för en kommentar. Här ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne. Hon är politiskt ansvarig för Skånetrafikens neddragningar.