De senaste dagarna har Kommunals medlemsrådgivning fått ett ökat antal frågor som anknyter till coronaviruset.

– Vi har cirka 200 fler samtal om dagen, tidigare hade vi i snitt 400 samtal om dagen. Nu har vi uppåt 600 samtal, säger Pierre Skoogh.

Kommunal Direkt har därför förstärkt rådgivningen med fyra till fem förbundsombudsmän per dag.

De senaste dagarna har allt fler samtal handlat om oro för smitta.

– Man är jätteorolig för sig själv, för att åka kommunalt och det är kopplat till om man är i riskgrupp, har anhöriga som är i riskgrupp eller arbetar med dem i riskgrupp, säger Pierre Skoog.

Många har frågor om skyddskläder och om omplaceringar samt förflyttningar utifrån att verksamheten förändrats som ett resultat av coronaviruset. Frågor om semester och karensavdraget förekommer också. 

Kommunal Direkt nås på skärtorsdagen klockan 8.00-12.00, under påskhelgen 10.00-14.00 och från tisdag den 14 april gäller som vanligt klockan 8.00-18.00 på telefon 010-442 70 00.

Under påsken kommer också många av Kommunals sektioner runt om i landet vara tillgängliga eller hänvisa till fackliga företrädare som kan ge stöd och hjälp. Andra sektioner hänvisar till Kommunal Direkt som kommer att ha uppbackning av Kommunals avdelningar som har jour.

– Hela organisationen är på tå, säger Pierre Skoogh.

Fotnot: De fem vanligaste frågorna till Kommuns Direkt om corona finns här (extern länk).