Brist på skyddsutrustning oroar assistenter
När brukaren visade upp alla de typiska symtomen på covid-19 var de personliga assistenterna hänvisade till brukarens eget målarförkläde för att skydda sig.
– Det brister i de basala hygienrutinerna, säger ett skyddsombud på den aktuella arbetsplatsen, som vill vara anonym av hänsyn till brukaren.
Förutom målarförklädet, som tvättas av med handsprit mellan varje användare, finns plasthandskar och ett enda visir som de sju assistenterna ska dela på.
Skyddsombudet som heller inte fått vara delaktig i någon riskbedömning är kritisk mot sin arbetsgivare och har nu gjort en så kallad 6:6a-anmälan, en anmälan om krav på åtgärder enligt arbetsmiljölagen.
Hur känns det att gå in och jobba hos en brukare som uppvisar symptom utan att ha bättre skydd?
– Vi är inte glada för det. Det här är ett jätteproblem, säger skyddsombudet.
Brukaren som aldrig testats för covid-19, är nu på bättringsvägen.
– Läkare som undersökt hen har sagt att det inte är covid-19 men det kan man ju aldrig utesluta.
Många assistansanordnare skriver i sin information att vid misstanke om smitta ska arbetsgivaren kontaktas men vad som händer sen är oklart.
Fredrik Granberg, personlig assistent i Boden och även han skyddsombud, säger till exempel att han inte vet om det finns skyddsutrustning i fall han ska jobba med en brukare som uppvisar symtom.
– Vi har fått instruktionen att vi ska ringa arbetsgivaren. Men inget annat.
Hur känns det här?
– Man är ju orolig. Det är jätteläskigt. Och det är tråkigt att inte riskerna med personlig assistans diskuteras på samma sätt som sjukvård och äldreomsorg, säger han.
Assistansanvändaren Adolf Ratzka, som var med och grundade Stil, en ideell förening för personer med funktionsnedsättning, tillverkar själv visir till sina personliga assistenter.
– Jag fick besked av min läkare på Huddinge andningsmottagning att man inte ens på sjukhus har något skydd just nu. Min slutsats är att vi måste sköta den biten själva så gott vi kan. Mina visir är inte testade och ger förmodligen inte samma skydd som de som används i vården men de är bättre än ingenting, säger han till Assistanskoll som bevakar nyheter kring personlig assistans.
Hur ser du på ditt ansvar som arbetsgivare för dina assistenter?
– Som arbetsgivare är jag ansvarig för bland annat skyddsutrustning för mina assistenter. Tyvärr finns det just nu inte så mycket att få från distriktssköterskan utom plastförkläden och gummihandskar. Därför beställde jag munskydd från Kina som inte har kommit än. Därför tillverkade vi även visiren, säger Adolf Ratzka.
Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter är arbetsgivaren ansvarig för att bekosta och tillhandahålla skyddsutrustning och för att vidta åtgärder för att skydda sin personal. Så sent som på tisdagen kom nya uppluckrade regler för skyddsutrustning.