1 000 nya bussförare behövs i Skåne inom ett år, enligt en rapport från Transportföretagen. Annars riskerar företagen att behöva ställa in bussturer längs sträckor där det saknas personal, något som Helsingborgs Dagblad rapporterat om

Problemet är att alldeles för få yngre söker sig till branschen – men 18-åriga Hugo Lundberg går mot strömmen. Sedan början av mars jobbar han som bussförare i Lund för Keolis. Han kör oftast kvällar och nätter. 

– Jag tycker det är extremt roligt att köra. Det handlar om känslan av att köra ett så stort fordon och att träffa massa människor, säger Hugo Lundberg.  

Tvungen att flytta till Stockholm

Redan som barn visste han vad han ville jobba med. För fem år sedan tog Hugo Lundberg kontakt med en bussförare på sociala medier. Efter det fick han följa med på förarens sträckor för att lära sig mer om yrket, något han gjorde efter skoltid och på helgerna. 

Men för att utbilda sig till bussförare behövde Hugo Lundberg flytta till Stockholm. Orsaken är att en av få gymnasieutbildningar finns där.

I dag jobbar Hugo Lundberg heltid och kör linjetrafik på sträckor som är max fem mil långa. Orsaken är att det endast är förare som är 24 år eller äldre som får köra längre sträckor, enligt EU:s arbetstidsregler.

– När man kör vissa linjer, framför allt på natten, är det väldigt kort tid vid ändhållplatserna. Man kanske kör två och en halv timme utan att ha tid för att gå på toaletten. Egentligen skulle man behöva sätta in en extra buss på dessa sträckor, men då behövs det fler förare, säger han.

Vad tror du behöver göras för att få fler yngre att söka sig till branschen? 

– Det är en väldigt bra fråga. Ett hinder kan vara att man är begränsad i hur långa sträckor man får köra ifall man är yngre än 24. Många regionbusslinjer överstiger fem mil och då försvinner många alternativ. 

Resenärer gissar hans ålder

På Kommunal i Skåne är man skeptisk till att arbetsgivarna ska lyckas rekrytera 1 000 nya bussförare på ett år. För att få fler att utbilda sig, och framför allt stanna kvar, behöver man förbättra scheman och arbetstider, enligt Mikael Olsson, huvudskyddsombud vid Nobina i Malmö. 

– De senaste tio åren har jag sagt att allt bara försämras. Vid det här laget finns det inget mer att dra ned på. Arbetstiderna och scheman är de största problemen. I dag kan man börja tidigt på morgonen och sedan köra 13 timmar i rad,  säger han.

Mikael Olsson, huvudskyddsombud vid Nobina.
Mikael Olsson, huvudskyddsombud vid Nobina.

KA har tidigare skrivit om hur medelåldern är hög bland bussförare i landet. Det är något som Hugo Lundberg också märker av när han sitter bakom ratten – för resenärer brukar reagera på hans unga ålder.

– Många av de äldre tycker att det är superkul att det sitter någon som är yngre bakom ratten. Även folk i min egen ålder reagerar ibland. De kan sitta längst bak i bussen och försöka gissa hur gammal jag är, säger Hugo Lundberg. 

Hugo Lundberg

Ålder: 18 

Jobb: Bussförare på Keolis

Ort: Lund

Favoritsträcka: Ettan i Lund. Den åker ut ur stan (mot Stångby) och präglas mer av naturen än övriga stadsbusslinjer.