Keolis kampanj att locka bussförare till Hisingen och Partille pågår till och med den 31 januari i år. Förarbristen är enormt stor, bara i Göteborg saknas 600–700 bussförare och det ser likadant ut i hela landet. 

– Det är en kortsiktig lösning som inte ändrar något på lång sikt, säger Tony Hasselqvist, bussförare och huvudskyddsombud. 

– Visst är det bra att man ger något tillbaka till förarkåren men att locka med en engångsutbetalning som låser fast föraren i 6 månader löser inte de egentliga problemen. Det blir bara som ett plåster på såren. Många är ensamförsörjare och de extra 10 000 tar slut med en gång. Sedan sitter de fast i ett halvår, säger han.

Svårt att få yngre förare att stanna kvar

En stor del av förarkåren närmar sig pensionsåldern och det är svårt att locka yngre som vill stanna en längre tid. Det finns ett stort missnöje med tajta scheman och långa arbetsdagar. Den stora bristen på förare gör också att det blir mycket övertid. Ofta med kort varsel. Tony Hasselqvist säger:

– För att bli mer attraktiva för unga och för att behålla dem, satsa i stället resurserna på att förbättra arbetsvillkoren. Jobbet är trevligt och kul men som det är nu jagar vi sekunder och minuter för att hinna med. Att dessutom vara på jobbet 11–12 timmar sliter och är oförenligt med familjelivet. 

Ökat antal sökande den senaste tiden

Enligt Ann-Sofie Myrén, pressombud på Keolis, har man sett ett ökat antal sökande den senaste tiden. Det kan bero på bonusen men också på att man bland annat erbjuder kortare ramtid, vilket innebär att tiden på arbetet kortas från 13 till 10 timmar för de som jobbar sammanhängande dagar. Man har också sett över schemaläggningen.

Tony Hasselqvist håller med om att det gjorts ansträngningar och det är så klart välkommet. 

– Men för att behålla förare måste det generellt bli mycket bättre villkor för alla i hela branschen, säger han.