Djur på äldreboende – det här gäller
Hundar, höns och katter. Djur på vård- och omsorgsboenden blir alltmer populärt. Men någon måste ta hand om dem. Hur många arbetsuppgifter får arbetsgivaren lägga till? Och vem har ansvar för djur på ett äldreboende? KA reder ut med hjälp av Pia Svedenstedt, ombudsman på Kommunal.
Vem ansvarar för djur på en avdelning?
Arbetsgivaren, även om personalen sköter om djuret. De verksamhetsansvariga har ansvar för att följa de regler som finns. När det gäller djurhållning, för till exempel höns, finns det lagstiftning som arbetsgivaren behöver ha kunskap om. Socialstyrelsen har riktlinjer för hundar i vårdmiljö, men när det kommer till katter saknas motsvarande vägledning.
Kommuner kan också ha särskilda regler för vem som äger och ansvarar för djuren. Falköping är ett sådant fall. Där ägs katter automatiskt av kommunen och tillåts bara på specifika boenden. Det är då personalen som ansvarar för kattens omvårdnad.
Får arbetsgivaren lägga till arbetsuppgifter utöver de ordinarie?
Ja. Arbetsgivaren får lägga till arbetsuppgifter, men är samtidigt ansvarig för arbetsmiljön. Det betyder att en riskbedömning behöver göras på hur nya arbetsuppgifter skulle påverka arbetsmiljön. Om det visar sig att det skulle vara till det negativa måste arbetsgivaren se över förslaget och kanske prioritera bland personalens arbetsuppgifter.
Hur många arbetsuppgifter får min chef lägga till?
Det finns ingen konkret gräns så länge riskbedömningen visar att arbetsmiljön inte blir sämre – att det finns förutsättningar att klara av de nya arbetsuppgifterna och att de anställda hinner ta rast.
Jag är allergisk mot djuret min chef vill skaffa. Vad gör jag då?
Arbetsgivaren behöver ta hänsyn till allergier. Innan ett djur flyttar in på en avdelning behöver det utredas om det finns allergi bland personal eller boende. Om det sedan kommer fram att någon blir sjuk på grund av djuret behöver arbetsgivaren se över möjligheten att omplacera personal, boende eller djur.
Enligt Socialstyrelsen är det dock alltid viktigt att begränsa risken för att allergen sprids av till exempel hund och katt. Det kan handla om att se över tvätt- och städrutiner eller begränsa vilka utrymmen djuret har tillgång till.
Vad ska jag göra om min chef vill skaffa djur på boendet, men jag känner att det inte finns tid att ta hand om det?
Vänd dig till ditt skyddsombud eller arbetsplatsombud. Ett beslut om att förändra verksamheten och lägga till arbetsuppgifter ska alltid riskbedömas och därefter förhandlas om enligt medbestämmandelagen.
Källor: Socialstyrelsen och Kommunal.