Hälften av alla som fick utbetalning från Kommunals a-kassa i förra veckan hade väntat i åtta veckor eller mer på sin ersättning. De långa handläggningstiderna har varit ett problem under lång tid. 

– Vi hade verkligen ett katastrofläge i början av 2023 med upp till 9-10 veckors handläggningstid. Det har blivit mycket bättre även om vi inte är riktigt framme, säger Yesinde Aluko, kommunikationschef på Kommunals a-kassa.

Varför har ni längre handläggningstid än andra a-kassor?

– En enskild vecka ger inte hela bilden eftersom tiden varierar. Men det handlar dels om antalet ansökningar men framför allt om komplexiteten i ärendena. Överlag har vi mer komplexa ärenden som tar längre tid. Många har deltidsarbetat, ofta på mer än ett jobb och det gör att vi behöver fler underlag. Vi önskar oss ett enklare regelverk.

Hur länge är det rimligt att behöva vänta på sin utbetalning?

– Vår målsättning ligger på fem veckor och det lyckades vi med i snitt under hösten. Medlemmen ska gå till arbetsförmedlingen, skicka in tidrapport och arbetsgivarintyg. Den processen tar några veckor och sedan ska ärendet handläggas. Problemet är också att när våra handläggare kommer till ett ärende är det inte alltid komplett.

Jörgen Borgqvist i Ljungbyhed är en av alla dem som tvingats vänta länge på sin ersättning. Han skickade in sin första timrapport till a-kassan 13 november förra året. Han fick pengarna i förrgår, mer än 12 veckor senare.

– Jag har aldrig tidigare använt en krona från Kommunals a-kassa, men betalat i alla år och så blir det så här. Det är fruktansvärt och jag är så besviken. Tänk alla som har familj och barn, hur fan gör man då när man behöver vänta så länge?

Porträttbild på Jörgen Borgqvist.
Jörgen Borgqvist.

Dragit ner telefontider

I höstas fick Kommunals a-kassa ett krav från Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF på att korta handläggningstiderna. Hade de inte lyckats med det hade kassan riskerat att under en viss tid inte ha rätt till statsbidrag.

A-kassan lyckades pressa tillbaka handläggningstiderna genom att korta tiden då medlemmarna kan ringa a-kassan för att istället flytta över kontakten till en e-tjänst, därtill anställdes extra personal.

Följden har blivit att det är nästan omöjligt att komma fram till en handläggare under telefontiden, de flesta som ringer nås bara av en upptagetton i luren. 

Går en ny utbildning

Jörgen Borgqvist blev arbetslös efter 20 års arbete på behandlingshem. Sedan fyra veckor tillbaka går han nu en utbildning som lastare och inom grävmaskin:

– Innan jag fick utbetalningen visste jag inte om jag skulle ha råd att fortsätta utbildningen. Jag kör bil dit varje dag och det är sex mil tur och retur. Men nu fick jag pengarna till slut.

Kommunals a-kassa

  • Från mitten av februari kommer kassan att återgå till sina tidigare telefontider och ha öppet mellan 09-11 och 13-15. Planen är att det ska fungera från 14 februari.
  • Att handläggningstiderna ökar på nytt gör att IAF har ögonen på Kommunals a-kassa. De är just nu inne i en ”kartläggningsfas”, vilken görs innan de startar ett tillsynsärende eller tar beslut om att ställa ett skarpt krav på kassan.