KA har tidigare berättat om Emma som tvingades ta sms-lån i väntan på ersättning från Kommunals a-kassa.

Nu har många medlemmar kontaktat KA om att det är svårt att komma fram på telefon till Kommunals a-kassa. En av dem är Carina Kitti som är personlig assistent. När hon blev uppsagd i början av juni skulle hon söka ersättning från a-kassan.

När hon försökt ansöka om ersättning digitalt så har hon stött på problem.

– Systemet är krångligt, formuleringarna är luddiga. Jag hade behövt prata med någon. Men det går inte att komma fram på telefon och de ringer inte tillbaka, säger Carina Kitti.

Långa handläggningstider

Kommunals a-kassa förklarar att svårigheterna att komma fram på telefon hänger ihop med att handläggningstiderna är långa. För att hinna med fler ärenden har telefontiderna kortats.

– Sedan har vi haft sommar vilket har inneburit att vi haft färre handläggare på plats, säger Yesinde Aluko, kommunikationschef, Kommunals a-kassa.

Handläggningstiden har kortats till i snitt sju veckor, i våras var den nio veckor. För att minska väntetiderna har a-kassan nu telefontid klockan 9–11, då svarar medlemsservice på allmänna frågor. Det ska frigöra tid för handläggarna att fatta fler beslut om ersättning.

– Ambitionen är att vi ska utöka telefontiderna så snart som möjligt. Men jag vågar inte säga när, säger Yesinde Aluko.

Den som har frågor om sitt ärende uppmanas att gå på ”Mina sidor” och skicka ett meddelande. Det är meddelanden som a-kassan läser inom två dagar, enligt Yesinde Aluko.

Hon säger att undersökningar visar att det blir mer rätt när ansökan hanteras digitalt, att fördelen med ett skriftligt svar är att det går att gå tillbaka och att det är lätt att missa något vid ett samtal.

För Carina Kitti tog det tre månader att ansöka om ersättning från a-kassan. När hon lyckades göra klart ansökan kom beslutet om ersättning efter några dagar. Att hon klarat sin ekonomi under sommaren beror på att hon fått ett nytt jobb som personlig assistent.

Nytt IT-system

Problemen med de långa väntetiderna började när Sveriges a-kassor förra hösten införde ett nytt handläggningssystem. Det ledde till långa väntetider hos flera a-kassor. I december i fjol drabbades också Kommunals a-kassa av en cyberattack.

Långa handläggningstider har lett till att Inspektionen för arbetslöshetsförsäkring, IAF, har inlett flera tillsynsärenden. Kommunals a-kassa fick ett föreläggande av IAF med krav på att den genomsnittliga handläggningstiden skulle kortas till fem veckor före den sista oktober annars riskeras rätten till statsbidrag.

Kommer Kommunals a-kassa att klara det?

– Vi hoppas det. Vi har en betydligt bättre situation än vi hade i våras. Vi har fler personal på plats, jag inte se att vi inte skulle kunna korta ner våra handläggningstider ytterligare, säger Yesinde Aluko.

Bra att tänka på

Vanliga frågor och svar om hur man söker ersättning finns på Kommunals a-kassa.

A-kassan svarar på allmänna frågor under telefontiden som är klockan 9-11.

Genom att logga in på ”Mina sidor” kan man skriva meddelande, det läses av en handläggare.

Kommunals a-kassa har också en lista med de vanligaste missarna.