Hur mycket specialkost ska en kock i förskolan klara?
När föräldrar krävde att förskolekocken Janne Ruuska skulle plocka ur ingredienser ur sina grytor växte en fråga som han burit på länge. Hur långt ska kökspersonalen sträcka sig för att erbjuda särskild kost?
De senaste åren har efterfrågan på specialkost i förskolor och grundskolor ökat, enligt branschföreningen Kost & näring. Framför allt när det gäller elever med en neuropsykiatrisk diagnos, såsom adhd.
Ju fler specialkoster ett skolkök tillagar desto mer ökar arbetsbelastningen, då personalen behöver hålla koll på flera kastruller på en och samma gång. Frågan är var personalen drar gränsen?
– Som ensam kock kan det kännas lite jobbigare. Jag har ju ingen direkt att vända mig till på samma sätt som i ett större kök där du har kollegor, säger kocken Janne Ruuska, som jobbar på en förskola i Stockholm.
Det är kocken skyldig att göra
Specialkost:
Barn med en konstaterad matallergi har rätt till säker och näringsriktig mat. Med det menas att man tar hänsyn till allergin. Ansvaret vilar på huvudmannen och det är juridiskt prövat. Många gånger är det förskolan eller skolans rektor.
Anpassade måltider:
Elever som av religiösa skäl avstår från vissa livsmedel har rätt till anpassade måltider. Att neka barnet det kan vara diskrimineringsgrundande.
Enligt Diskrimineringsombudsmannen (DO) omfattas inte politiska åskådningar, etiska eller filosofiska värderingar, som inte ingår i de fem världsreligionerna, av diskrimineringslagens skydd.
Källa: Kost & näring
En vanlig arbetsdag tillagar Janne Ruuska ungefär 80 portioner, varav han kallar cirka 12 portioner för specialkost. Bland annat rör det sig om vegetariskt, mjölkfritt och måltider som är anpassade efter religiösa skäl.
Men i slutet av förra året fick Janne Ruuska en fråga som fick honom att stanna upp. Nu begärde vårdnadshavare att han skulle plocka ut ingredienser ur sina grytor. Syftet var att se om barnet skulle äta mer om den fick så kallad ren kost.
– Jag har ju redan spisen full och då undrade jag för mig själv hur det här skulle gå?, säger Janne Ruuska.
Himalayasalt inte specialkost
Specialkost kan betyda olika saker för olika personer. Därför har branschföreningen Kost & näring tagit fram nationella riktlinjer för specialkost. Syftet är att dels reda ut begreppet, dels hjälpa kökspersonalen i sitt arbete.
– Det har ju tidigare varit en debatt i media om det till exempel är rimligt att kräva att ens barn endast ska få Himalayasalt i skolan. I sådana fall rör det sig mer om en livsstil, konstaterar Åsa Kullberg, kostchef i Linköping kommun och vice ordförande i Kost & näring.
Ett annat exempel – där man har tolkat specialkost på olika sätt – är gången då en familj hotade att anmäla Linköping kommun till Diskrimineringsombudsmannen (DO) – om barnet serverades något annat än svenskt kött.
Skillnad på specialkost och anpassade måltider
Exempel på specialkost:
- Matallergi (även kallat födoämnesallergi)
- Celiaki
- Laktosintolerans
- Kontaktallergi
- Korsreaktioner
- Icke-allergiska överkänslighetsreaktioner
Exempel på anpassade måltider:
- Anpassning av religiösa skäl, t.ex. kosher, halal, minus fläsk
- Anpassning av etiska skäl, t.ex. vegetariska koster, vegankost
- Konsistensanpassning: ordinarie kost med anpassad konsistens
- Separering: ordinarie kost där komponenterna är uppdelade
- Energiberikning: ordinarie kost berikad med extra fett
- Kost vid selektivt ätande
- Anpassning i måltidsmiljön
Källa: Kost & näring
I sina nationella rekommendationer slår Kost & näring fast att specialkost är kost som är anpassad efter ett sjukdomstillstånd. Definitionen är hämtad från Socialstyrelsens termbank.
Måltider som är utformade utifrån religiösa skäl, eller på grund av neuropsykitratiska tillstånd, ska i stället kallas för anpassade måltider.
– Här i Linköping är det cheferna som bestämmer vem som får specialkost, men det kan vara svårare att få hjälp och stöd om man är en ensam förskolekock i till exempel en mindre kommun, säger Åsa Kullberg och tillägger:
– Det är tufft. Man slits ju mellan önskan att hjälpa till och faktumet att man får en jättetuff arbetssituation ifall man är för tillmötesgående.
”Våga ställa frågor”
Hon understryker att barn som behöver särskild kost, till exempel för att de har en diagnos, självklart ska få det. Samtidigt måste man ställa frågan var problemet egentligen ligger.
– En måltid består inte bara av maten på tallriken. Det kan också handla om att skolan behöver se över ljudnivån om det är bullrigt. Om en elev är extra känslig kan det till exempel hjälpa om den får äta sin lunch en kvart tidigare, säger Åsa Kullberg.
Efter att ha funderat igenom vad det skulle innebära för arbetsbelastningen att tillaga ren kost bestämde sig Janne Ruuska för att prata med vårdnadshavarna. Samtalet slutade med att de drog tillbaka sitt önskemål.
– Mitt tips är att våga ställa frågor till vårdnadshavarna och förklara hur ditt arbete påverkas. Samtidigt är det viktigt att vara lyhörd och försöka förstå att föräldrarna bara vill sitt barns bästa, säger han.
Förskolekockens tips
- Be om läkarintyg
Om Janne Ruuska tycker att ett önskemål på specialkost låter märkligt brukar han be om att få se ett läkarintyg. Dock försöker han vara så tillmötesgående som möjligt oavsett.
- Ha en öppen dialog med vårdnadshavarna
Ibland kan det känns jobbigt att ta snacket med föräldrarna. Trots det är det viktigt att vara rak och ha en schysst dialog om måltiderna: “Var inte rädd att ställa frågor”, säger Janne Ruuska.
- Var ödmjuk
Som kock har du oftast ett kunskapsövertag när det gäller måltider. Försök att vara ödmjuk i samtal med vårdnadshavare och håll i åtanke att de bara vill sitt barns bästa: ”Förklara och visa på ett snyggt sätt att du kan det här området”, säger Janne Ruuska.
- Känner du dig ensam?
Som ensam kock på en arbetsplats kan det kännas jobbigt ibland. Janne Ruuska brukar dels bolla med kollegor på förskolan, dels söka råd och tips från andra förskolekockar på olika forum på nätet.