Långa ramtider sliter hårt på bussförare
Nära tretton timmar långa arbetsdagar. Delade turer med uppehåll på fyra-fem timmar. Det är vardag för bussföraren Kerstin Jakobsen som kör för Bergkvarabuss i Ystad. Hon måste ständigt ha koll på klockan. Är hon för tidig eller sen till en hållplats blir det böter för bolaget.
Hon åkte hemifrån strax efter fem på morgonen till depån för Bergkvarabuss i Sjöbo. Klockan 5.48 körde hon iväg på dagens första tur.
Fyra timmar senare var hon tillbaka i depån. Nästa pass ska hon börja fyra timmar senare. Kvart över sex på kvällen är arbetsdagen slut.
– Då är du trött när du kommer hem, säger Kerstin Jakobsen.
Hon vill ha kortare ramtid
Hon tycker att ramtiden är för lång, tiden från när dagens första pass börjar till det sista slutar.
Hennes arbetsgivare säger att bussförarnas scheman beror på hur Skånetrafiken bestämmer att tidtabellerna ska se ut. Och att fler skulle tvingas arbeta deltid med kortare ramtid om delade turer togs bort.
Jag har i och för sig tur som bor nära depån och hinner hem mellan passen. Men jag kan inte koppla av och vågar inte lägga mig ned för att vila.
Fick hon bestämma skulle ramtiden vara högst 10-11 timmar, utan flera timmars uppehåll mellan delade turer.
– Jag har i och för sig tur som bor nära depån och hinner hem mellan passen. Men jag kan inte koppla av och vågar inte lägga mig ned för att vila av rädsla för att somna och försova mig, säger hon.
Det gäller för henne att ständigt hålla koll på klockan. Den styr inte bara när hon ska köra utan även hur hon kör.
Böter om bussen inte håller tiden
Bergkvarabuss får betala böter till Skånetrafiken om Kerstin Jakobsen eller någon annan av bolagets förare är mer än en minut för tidig eller tre minuter för sen till en hållplats.
– Det sätter en press på oss förare att köra efter klockan. Men för mig är det viktigare att köra så säkert jag kan, säger hon.
I mitten av december fick de nya scheman.
– Då utökades ramtiden med en timme, vilket är tillåtet enligt vårt avtal. Men vi protesterade ändå, berättar Kerstin Jakobsen som också är huvudskyddsombud.
Dessa protester har dock kommit lite i skuggan av oron för den ökade smittspridningen och hur den kan drabba förarna.
Delade turer med uppehåll i en annan kommun
Detta gäller också inom Nobina i norra Skåne. Anne-Marie Amedro är skyddsombud vid depån i Helsingborg.
Där fick de i höstas nya scheman som innehöll delade turer med uppehåll i flera timmar på bortaort, flera mil från depån.
– Vi lyckades få bort dessa uppehåll när vi fick nya scheman i december. Men nu har vi långa tjänster med flera delade uppehåll per dag på hemmaort. Så dagarna blir upp mot 12-13 timmar, säger Anne-Marie Amedro.
Vi har scheman som innebär upp till 50 timmars ramtid ena veckan och bara 24 timmar vissa veckor. Det sliter på förarna med så olika tider.
Hon tycker att det finns för stora variationer i arbetstid mellan olika veckor.
– Vi har scheman som innebär upp till 50 timmars ramtid ena veckan och bara 24 timmar vissa veckor. Det sliter på förarna med så olika tider.
I flera år har bussförarna över hela landet krävt kortare ramtider och bättre scheman. Kraven har legat i topp inför varje avtalsrörelse.
Krav svårsmälta för Kommunal
Kommunals ombudsman Marion Gavran säger i en intervju på ka.se att arbetsgivarna har krävt stora försämringar av andra villkor för att gå med på dessa krav.
–Vi accepterar inte det. Till exempel handlar det om att avstå pengar i löneutrymmet, sänkt sysselsättningsgrad och fler delade turer, säger Mario Gavran.
Han berättar vidare i intervjun att förbundet istället satsar på att att utbilda förarnas fackliga listombud så att dessa bevakar att scheman inte läggs som kan äventyra hälsan.
Kerstin Jakobsen tycker att det är viktigt att fortsätta kämpa för bättre scheman med kortare ramtider.
– Många förare känner sig utbrända, säger hon.