Sammantaget togs 30 till 40 bussar ur trafik under måndagen, rapporterar Expressen via TT.

Kommunal har tidigare haft åsikter om plexiglasen som sätts in som skydd för busschaufförerna i förarhytten.

Nu gjorde fackförbundet bedömningen att sikten blir så dålig att bussarna inte kan köras säkert och lade därför ett skyddsstopp.

– Vi var tvungna att lägga ett skyddsstopp. Det finns en omedelbar fara för liv och hälsa, säger Esmail Darrehshourian, huvudskyddsombud vid Hornsbergsgaraget i Stockholm, där de aktuella bussarna funnits.

På eftermiddagen beslutade Arbetsmiljöverket att skyddsstoppet skulle hävas men lade samtidigt ett nytt krav på arbetsgivaren att tillsammans med skyddsombuden göra en ny riskbedömning utifrån de tillbud som kommit.

Skydden, som monterades in under helgen, är avsedda att skydda förarna från smittspridning

– Vi började i lördags och vi hade tänkt att Kommunal skulle få chansen över helgen att göra en bedömning att göra ett skyddsstopp eller inte, men då valde de att göra det på måndag morgon, säger Karin Nilsson Malmén, kommunikatör på Keolis, till Expressen.

Det stora problemet med plexiglasskydden är, enligt Esmail Darrehshourian, att de ger starka reflexer.

– Jag har fått många tillbud rapporterade, nån av förarna var nära att köra på en gångtrafikant, säger han.

Delar av artikeln är tidigare publicerad av Arbetet, som tillsammans med Kommunalarbetaren och flera andra tidningar ingår i LO Mediehus.