Nobina vill öppna framdörrar i Uppsala
Bussbolaget Nobina vill öppna framdörrarna på bussarna i Uppsala för att få stopp med plankandet. Kommunal har gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket för att pröva smittsäkerheten.
Under ett halvårs tid har de främre dörrarna varit stängda för bussresenärer i Uppsala. Det har enligt Nobina gjort att många resenärer inte betalar för sig på bussen och därför vill bussföretaget öppna framdörrarna igen. Bolaget har tagit fram en plexiglasskiva som ska skydda förarna från smitta.
– Nobina har testat en prototyp på depån i Kalhäll (i Järfälla, norr om Stockholm reds.anm) och de har också testat en modell på en buss i Uppsala, säger Charlotta Hörner, Kommunals huvudskyddsombud på Nobina i Uppsala.
Hon har gjort en 6:6a-anmälan och under fredagen kommer Arbetsmiljöverket att göra en inspektion på den buss som fått en plexiglasskiva installerad.
– Vi måste veta att den är smittsäker, säger hon.
Hon tror att det kommer att dröja ett tag innan Arbetsmiljöverket fattar beslut, eftersom deras avgörande kommer att påverka hur arbetsgivarna agerar i hela landet.
– Om de får ja kommer Nobina vilja pröva det här på alla ställen och även andra bussleverantörer.
Beskedet att Nobina vill öppna framdörrarna igen har delat de anställda, säger Charlotta Hörner.
– Vissa vill ha öppna dörrar för att få den här kontakten med resenärerna och ha koll på vilka som reser med oss. Andra känner sig oroliga för att de ska bli smittade.
– Svensk kollektivtrafik blöder pengar just nu. En miljard per månad. Så det statliga stödet kommer inte räcka till, säger David Erixon, pressansvarig på Nobina, till UNT, som var först med att skriva om förslaget.
Det har Charlotta Hörner förståelse för, men tycker att huvudmännen borde ha varit mer aktiva redan i våras och sett till att flytta bak biljettläsarna.
– Då hade vi inte förlorat så mycket pengar.
Under sommaren har Skånetrafiken meddelat att de kommer att dra ner på turerna från augusti. Beskedet fick flera bussbolag att varsla anställda, vilket slutade med att närmre 200 förare förlorade jobbet.
Charlotta Hörner ser en risk att det kommer att ske på fler ställen. Hon vill också göra en uppmaning till resenärerna.
– Jag vill uppmana dem att betala för sig så att vi bussförare kan ha jobben kvar. Det är inte gratis med kollektivtrafik.