Hon fick 90 000 i utebliven lön
Flera av de som inte fått lön av brukaren och arbetsgivaren Jonas har nu fått pengar via den statliga lönegarantin. Samtidigt fortsätter personal som arbetar som personliga assistenter hos honom att bli utan lön – trots att han inte längre får hantera assistansersättningen.
I juli beslutade Stockholms tingsrätt om att sätta assistansarbetsgivaren och brukaren Jonas, som egentligen heter något annat, i konkurs. Detta eftersom han har miljontals kronor i skulder till såväl staten som personliga assistenter som arbetat hos honom. I april i år fick åtta av dem rätt i tingsrätten och Jonas blev skyldig dem över 200 000 kronor.
Och nu har de åtta assistenterna fått ut en del av de pengarna via den statliga lönegarantin. Mest, över 90 000 kronor, får Rashita Chikkaral, som KA intervjuade i april. Hon jobbade över tre månader hos Jonas utan att få en krona.
– Äntligen. Jag är så glad. Jag är glad över beslutet och alla människor som stöttat mig, och hjälpt mig jättemycket, säger hon.
Hon ersätts för de uteblivna löneutbetalningarna, semestersättning och ränta på beloppen. Däremot går det inte att få ut skadestånd på lönegarantin. Det rör sig om ett skadeståndskrav på 10 000 kronor.
Trots att Rashita Cikkarakl blev så illa behandlad hos Jonas känner hon sig inte arg på honom, säger hon.
– Han gjorde alla de här misstagen och behandlade flera anställda illa, men jag tänker att han var sjuk och inte mådde bra.
Eftersom lönegarantin varken täcker skadestånd eller rättegångskostnader, så kommer Kommunal att försöka kräva in de pengarna från konkursboet. Jonas har skänkt bort 90 procent av sin bostadsrätt på en dyr adress i Stockholm till sin flickvän, men både Kommunal och Skatteverket vill begära så kallad återvinning, vilket skulle innebära att den räknades till konkursboets tillgångar.
Kommunalarbetaren har många gånger de senaste tre åren skrivit om Jonas och hur han behandlat mängder av personliga assistenter som har jobbat hos honom. I maj kom ett mycket ovanligt beslut från Försäkringskassan – de beslutade att Jonas inte längre ska få ha hand om assistansersättningen själv, eftersom han inte använder den som det är tänkt. Från och med den 1 juni är det Stockholms stad som har hand om assistansersättningen och betalar ut lönerna.
Men trots detta är det flera personliga assistenter som inte har fått lön i sommar. KA kontaktades i juli av en före detta anställd som berättade att hen inte fått lön och kände till minst ett fall till. Det bekräftas av Lia Scheding, ombudsman på Kommunal avdelning Stockholm. Det finns ytterligare några fall, enligt henne.
– Förmodligen har timmarna inte rapporterats. Kommunen vet inte vilka som är hos honom och utför arbete, det förutsätter att de får komma in i systemet och lägga in sina timmar. Om de inte får det så har kommunen ingen aning om att de personerna har varit där och jobbat, säger Lia Scheding.
Borde inte kommunen eller Försäkringskassan reagera om det rapporteras in för få timmar?
– Vissa assistenter gillar han ju och de rapporterar säkert in många av de beviljade timmarna. Hos kommunen ser det nog rätt och riktigt ut, det de samtidigt inte vet är att det finns andra som jobbar där gratis.
Jonas har även tidigare hindrat anställda som han inte vill ge lön från att rapportera in timmarna de har arbetat till Försäkringskassan.
Nu ska Kommunal kontakta Försäkringskassan och Stockholms stad angående de uteblivna lönerna. För några av de nyare fallen har Kommunal även skickat in ansökningar till konkursförvaltaren om att få pengar via lönegarantin.
Jonas överklagade konkursbeslutet till hovrätten, som nyligen beslutade att de inte meddelar prövningstillstånd. Han har efter det överklagat till Högsta domstolen. Sannolikheten att de ska ge prövningstillstånd är minimal, säger Mattias af Malmborg, jurist på LO-TCO Rättsskydd som företrätt de åtta assistenterna.