Christian Ralbring, ambulanssjukvårdare i Trollhättan

Det är över kycklingsalladen på McDonalds som Christian, så där lite i förbifarten, berättar om hur han var med om sin första förlossning.
   – Det var några månader sen. Vi fick larmet, lastade in mamman i bilen och körde mot sjukhuset i Trollhättan så fort vi kunde. Men det var för långt gånget, vi fick stanna bilen och jag hoppade bak för att assistera. Fick hjälpa till att suga rent andningsvägarna på barnet.
   Hur kändes det?
   – Det var nån lyckokänsla.
   Christian ler, men mer säger han inte. Han är inte en man av stora ord.

Jobbet som ambulanssjukvårdare sökte han för att han ”var sugen på lite larm”.
   Och larm kommer det att bli det här passet. Arbetsdagen har inte varat mer än 24 minuter förrän det piper till för första gången i kommunikationsradion.
   Ambulansen söker sig in bland Kungshamns små gränder och efter några minuter inne hos den drabbade bär det av ut mot E6:an. I närmare 140 kilometer i timmen styr Christian bilen mot akuten på NÄL, Norra Älvsborgs Länssjukhus i Trollhättan.

Christian Ralbring, ambulanssjukvårdare i Trollhättan
Framme vid NÄL-sjukhuset i Trollhättan passar Christian på att byta utrustning i ambulansen. Här med nya syrgastuber.

Vi är framme efter knappt en timme och en kvart. Christian ler med halva munnen:
   – Inget personligt rekord i alla fall.
   Så var det här inget prio 1-larm heller. Det är endast för dessa som ambulanspersonalen har rätt att påkalla fri väg och köra med blåljus och siren.

Sedan 2003 kräver lagen att minst en i ambulansen ska vara utbildad sjuksköterska, något som delvis har förändrat yrket för ambulanssjukvårdarna.
   – Min kompetens handlar mer om teknik och samband. Vid större olycksplatser blir jag sjukvårdsledare, säger Christian.
   När det kommer till själva sjukvården i ambulansen sitter Christian oftare bak hos patienten vid prio 3- och prio 4-larm, alltså de gånger det inte är akuta fall.

Vid larmet vi just varit med vid handlar jobbet både om att köra ambulans snabbt och säkert, samtidigt som det handlar om att trösta och tala med en orolig anhörig.
   – Det är lite svårt faktiskt. Att samtidigt vara stöd för sjuksköterskan, förklara vad som händer i ambulansen för den anhöriga och så köra säkert.

Något som ofta diskuteras för ambulanspersonalen är arbetstiderna, som kan vara mycket långa. Fram till mars arbetade man i Kungshamn dygnspass, nu är det systemet borta, men dagens pass klockar ändå in på över 15 timmar, en timme extra för att hjälpa en kollega som har en fotbollsmatch.
   – Arbetspassens längd tycker jag är ganska bra, tyvärr så får man jobba lite oftare nu när vi började med delade dygn. Och oron för att få en körning strax innan man slutar sitt pass har blivit påtaglig, kommer man hem kl 18 eller 21?

ID: Christian Ralbring

Bor: Lägenhet i Kungshamn. Ålder: 33 år. Familj: Singel.

Ambulanssjukvårdare

Medellön: 24 950 kronor.
Antal i yrket: 760 st.
Andel män: 85 procent.

Vägen hit.

Omvårdnadsprogrammet på gymnasium med inriktning på akutsjukvård. Lumpen som flygplatsbrandman. Läste till räddningsledare på Revinge. Två år som brandman på oljeraffinaderi. Jobb som deltidsbrandman i Kungshamn, på slutet styrkeledare. ”Pappa var brandman i 33 år, jag visste att jag skulle jobba inom larm.” Läste till ambulanssjukvårdare 2009. ”Att jobba inom ambulans är något som funnits med hela livet. Antagligen för att det verkade spännande.”

Bäst & sämst.

Bäst med jobbet: ”Det är så mycket som är bra. Men jag gillar att det handlar om problemlösning. Vi är bara två, det ställer krav på en.”
Sämst med jobbet: ”När någon förolyckas.”
Om facket: ”Jag har tänkt bli medlem länge, men det har inte blivit av. Nu har jag beställt grejerna.”