– Jag ska ta emot samtal från anhöriga och kunder, vara den som lyssnar, berättar Sarah Hansen. Hon ska vara i nära kontakt med Carema Cares ledning, så att informationen når fram.
Alldeles till nyligen var Sara Hansen gruppchef på ett korttidsboende för barn och ungdomar i Bergshamra i Solna.
Sara Hansen har redan besökt Koppargården och säger att personalen gör allt de kan för att lyssna på de anhöriga och de synpunkter som kommer in.
– De vill göra ett bra jobb, påpekar hon.

Carema har som målsättning att bli en mönsterarbetsplats för sina anställda. Men i slutet av augusti fick Carema betala böter på 11,6 miljoner kronor till Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning. Carema hade inte utbildat personalen som företaget lovat.
– Det var väldigt många som var outbildade när vi tog över. Vi har genomfört för få utbildningstimmar, säger Elisabeth Frostell, informationschef på Carema.
– Vi har inte levt upp till avtalet, konstaterar hon.
På Caremas hemsida finns information om allt Carema gör för att förbättra situationen på Koppargården, från vitbok, anhörigträffar till handlingsplaner och kundombudsman.

Fotnot: DN har i en serie artiklar avslöjat allvarliga missförhållanden på Koppargården.