Seminarierna som startades i februari drar stor publik, unga, gamla, infödda svenskar och invandrade. De bekänner sig till olika religioner och trosriktningar. Jag har bott länge i Tensta men har aldrig upplevt ett sådant engagemang. Det är första gången som man får följa en diskussion där alla åsikter möts. Här blandas troende men sminkade och barhuvade muslimska kvinnor som erkänner att de inte alltid hinner be med dem som har schal och ber fem gånger om dagen. Här möter också de unga svenska muslimska männen i jeans muslimska män med skägg och arabisk kaftan. De som kräver att islam måste reformeras kan diskutera med konvertiter som har studerat i Saudiarabien. Konvertiterna kräver att en god muslim måste leva som man gjorde på Mohammeds tid på 600-talet. Men, som professorn i idéhistoria Mohammad Fazlhashemi säger i sin bok ”Vems islam”, är ingen muslim representant för en annan muslim. Var och en gör sin egen tolkning.
 
I den svenska debatten får vi tyvärr en ensidig bild av islam som ofta är färgad av de ­bok­stavs­trognas åsikter om hur en god muslim ska vara. Tanken med seminarierna är att där ska man kunna föra en inom-muslimsk debatt som belyser mångfalden av möjliga tolkningar. Även om diskussion­erna ibland blir heta är jag positivt överraskad av den ärliga ton som hittills har genomsyrat alla möten. Tonen på seminarierna skiljer sig på så sätt från den i källarmoskéerna, där bokstavstrogna unga muslimer förenas i tron om att alla muslimer som väljer att inte leva som dem själva är på villovägar.
 
Ett stort problem i de svenska förorterna är de bokstavstrogna muslimernas fördömande av demokratiska muslimer, liksom deras trakasserier av muslimska kvinnor som inte vill bära schal. Genom egna förskolor och skol­or isolerar de bokstavstrogna muslimerna både sig själva och andra muslim­er från det svenska samhället. De skapar därmed ett hat mot dem som är kafir, det vill säga otrogna.
Seminarierna bidrar inte bara till att deltagarna får kunskaper om islam och insikter i hur olika vi kan uppfatta en religion. Genom att samla människor med olika bakgrund och åsikter bidrar seminarierna även till att människor i Tensta möts och får gemensamma referensramar. Vi som vill vara med och formulera en europeisk islam träffar andra som delar våra åsikter och stärks i vår kamp för ett tolerant samhälle där alla får plats.

JA
till fler islamseminarier som i Tensta på andra ställen
i Sverige.

NEJ
till islamofobi och fanatism.