Blivande bussförare i Malmö

Drivaxel, snabblossningsventil, hävarm och kompressor. Begreppen som bussförareleverna ska lära sig hantera studsar mellan lektionsväggarna i Malmös gamla hamnområde.
På rasten fångar jag upp några av eleverna för att höra hur de hamnat här.
Zainab Al-Jaafar hade precis avslutat sin föräldraledighet när hennes handledare på arbetsförmedlingen berättade att det fanns en utbildning till bussför­are:
– Jag sa på en gång att jag ville gå den. Jag tänkte att det är bra att en muslimsk kvinna kör buss och att det är bra att människor får se en kvinna med sjal sitta bakom ratten. Så de ser att vi inte bara är hemma och lagar mat, att vi också måste kämpa.

Wisam Abdulrazek har kört taxi innan han började, så han tyckte inte att han kunde tacka nej när han fick chans att gå utbildningen.
Ett fast jobb som ger självständighet och de rättigheter andra anställda har är vad som lockar honom allra mest.
Muhtab Ahmed Raouf har å sin sida alltid drömt om att köra buss, ända sedan hon var barn i Irak:
– Jag var så glad så det kändes som jag flög när jag fick höra talas om utbildningen. Rätten att få arbeta är väldigt viktig. I mitt hemland har kvinnorna inte samma plats och får inte arbeta inom alla yrken. Jag kan uppfylla min dröm här, säger Muhtab Ahmed Raouf.
För Sunan Johansson är det främst tryggheten med en arbets­marknad som ser ljus ut som fick henne att vilja bli bussförare. Hennes senaste jobb var som lokalvårdare, men därefter hann hon vara arbetslös i nästan två år innan utbildningen start­ade.
– Jag funderade över vad jag skulle göra för att inte bli arbetslös igen och igen och igen. Det här är en jättechans för mig eftersom Veolia lovar i alla fall jobb som timanställd om man klarar utbildningen. Jag tror att jag är den första kvinnan från Thailand här och jag vill gärna visa att jag kan, säger Sunan Johansson.

Malmö stad genomförde nio olika rekryteringsutbildningar förra året som alla utgår från arbets­marknadens behov. Av det 90-tal som genomförde utbildningarna fick över 90 procent jobb direkt efter utbildningen. Tidigare har många arbetslösa saknat den utbildning som efterfrågas av arbetsgivarna.
Malmö stad satsade 15 miljon­er kronor på utbildningarna förra året.
– Det har varit väl använda pengar och ett bra resultat. Vi är i ett läge där näringslivet säger att de har svårt att hitta den kompetens de söker. Då är det viktigt för oss att vara en del i den här satsningen. De här utbildningarna är en oerhört väsentlig del för att fler ska kunna få de jobb som växer fram i Malmö, säger Kent Andersson, kommunalråd (s).
Är kommuner i samråd med lokala arbetsgivare bättre på lyckade yrkesutbildningar än arbetsförmedlingen?
– Nja, det vill jag inte säga.  Men jag tror att vi lokalt kan hitta en specialdesignad mix. Vår styrka är att de tre parterna jobbar så tätt tillsammans. Och med de tre parterna menar jag individen, näringslivet och de offentliga institutionerna (kommunen och arbetsförmedlingen). Vår styrka ligger definitivt i vår samverkan.

Så fungerar rekryteringsutbildningarna

Målgruppen är långtidsarbetslösa.
Sker i samverkan mellan Malmö stad, näringslivet, arbetsförmed­lingen och Arbets- och utvecklingscentra.
Malmö stad finansierar utbildningen om företagen anställer kursdeltagarna efter att de avslutat och fått godkänt på utbildningen.
Bussförarutbildningen sker i samverkan med Veolia som kör lokaltrafiken i Malmö.
Företag, utbildare och arbetsförmedling planerar tillsammans vilka utbildningar som ska hållas.
Det är företagens rekryteringsbehov och önskemål som styr upplägg och innehåll.
De arbetslösa som är intresserade ansöker och kallas därefter till intervjuer. Företagen har alltid sista ordet om vilka som ska antas.
Elevens ersättning beror på vad de hade före utbildningen.