Lars Olof Gustafson, trafiksäkerhetschef på Göteborgs Spårvägar, ställer sig kritisk till medias rapportering av VTI:s uppmärksammade rapport som dokumenterat alla olyckor relaterade till spårvagn under perioden 2002-2006. Media fokuserar fel, anser han.

Enligt Lars Olof Gustafson har antalet olyckor minskat de senaste fem åren, och han ser positivt på framtiden.
– Med tanke på att vi kör 11 miljoner kilometer och har över 100 miljoner passagerare per år är det ingen hög siffra. Vi rapporterar alla olyckor som kommer in. Det behöver bara vara något litet, inget allvarligt. Har en person lite ont i nacken efter en färd med spårvagn rapporteras det, säger han.

Under förra året ökade Göteborgs Spårvägar produktiviteten med 6 procent. Antalet olyckor i alla kategorier, både personella och materiella, var 773 förra året mot 777 år 2006.
– 80 procent av dessa olyckor står motparten för. Ett typexempel är en bilist som kör parallellt med spårvägen och sedan gör en vänstersväng. Då hamnar vagnen i döda vinkeln, säger Lars- Olof Gustafson. Han är förvånad över att det inte inträffar fler olyckor.
–Folk kör så konstigt i den här stan, säger han.

Kent Klähm, spårvagnsförare i Göteborg, håller med om att mottrafikanterna står för den större delen av olyckorna.
– En del kör över refuger eller i motsatta körfält. Men visst gör spårvagnsförare fel också. Den mänskliga faktorn finns alltid.
Under sina 29 år som spårvagnsförare har han varit med om tre krockar, men ingen har medfört allvarligare skador.

Göteborgs Spårvägar

Linjelängd: 28,9 kilometer
Antal spårvagnar: 206
Tågkilometer: 10,9 miljoner.
Personkilometer/år:399

Kollisioner (2002-2006) i Göteborg

Spårvagn-bil/år: 320
Spårvagn-spårvagn/år: 11
Spårvagn-bil per miljoner tågkilometer: 29
Spårvagn-spårvagn per miljoner tågkilometer: 1
Källa: Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI