Karin ProosFörklara! Vad betyder ISO-certifieringen?
– ISO är en standard för kvalitet, som utgår från vår kundkommunikation, vårt ledarskap, våra medarbetare och så vidare. Vi har jobbat systematiskt med kvalitetsfrågor under en längre tid. Hur kommunicerar vi med brukaren? Hur följer vi upp brukaren? Hur jobbar vi för att bli bättre på vårt arbete i morgon än vad vi är idag? Vi jobbar enligt pdsa-cykeln – plan, do, check and act.
Vad innebär det för personalen – ska de arbeta annorlunda nu?
– Det blir ett annat fokus på jobbet. Vi fångar upp synpunkter både uppåt och nedåt i ledningen. Vi går varandra till mötes.
Hur gick det till när ni blev ISO-certifierade?
– Det är en utomstående, opartisk certifieringsorgan, Semko Certifikation, som har granskat våra enheter. (En enhet kan exempelvis vara äldreboenden, hemtjänstkretsar eller träffpunkter med öppen verksamhet för dem som har fyllt 65). Vi har 45 enheter och de har granskat 19 av dem. Det är fler än de normalt brukar granska, de brukar bara ta stickprovskontroller. De dokumenterade17 mindre avvikelser, till exempel att vi hade missat att göra temperaturtagningar på maten.
Då hade ni ändå 17 avvikelser?
– Ja, men det var små avvikelser som vi sedan åtgärdade. De som kontrollerar oss utgår normalt från att hitta 50 avvikelser per dag i vår verksamhet (äldreomsorgen). Det räcker med tre stora avvikelser för att bli underkänd.
Har du något att tillägga?
– Det skrivs så mycket om äldreomsorgen i tidningarna, och det är oftast negativa saker. Men det här är bara positivt för oss som jobbar inom äldreomsorgen. Vi har fått en högre kompetens inom våra tjänster.