Lill, som i verkligheten heter något annat, är upprörd. Tidigare har kraven i platsannonserna varit ganska lika. Ordet ”ihärdig” har hon aldrig tidigare sett. Hon tycker det är rent ut sagt kränkande.

– Varför söker man inte ihärdiga förskolärare, undrar hon.

Lill tycker sig se en trend att särskilja yrkena. Från att ha jobbat sida vid sida i arbetslag vill man ta ifrån barnskötarna ansvar för det pedagogiska arbetet.

– Detta är att gå 30 år tillbaka i tiden. Barnskötarna ska torka bord och förskollärarna planera, säger Lill och försäkrar att alla barnskötare hon talat med har reagerat som hon.

I annonserna söker Sollentuna kommun fem förskollärare och fem barnskötare till en ny förskola.
Annonserna är likalydande så när som på de egenskaper som krävs.

Båda ska ha lätt att samarbeta, sedan är kraven helt olika.

Förskollärarna ska vara ”kreativa, självgående och gilla att jobba med hög kvalitet”.

Barnskötarna ska vara ”ihärdiga, stresståliga och flexibla”.

Språkvetaren Lars Melin vid Stockholms universitet har fått smaka på orden och ser en klar statusskillnad mellan dem.

– Ihärdig är ett ovanligt ord i platsannonser. Det låter inte som en egenskap att vara stolt över. Det låter som en traktor som ska gå långt. Självgående, däremot, förknippas med arbete ett pinnhål upp, säger han.

Anna Österman, pedagogisk utvecklingsledare i Sollentuna kommun är den som har formulerat annonserna. Att ordet ihärdig har uppfattats som kränkande kan hon inte förstå:

– Vi har försökt hitta ett tydligt ord. Mycket av detta arbete har att göra med att ha ork att kämpa vidare.

Hon bekräftar Lills misstanke att man vill särskilja yrkena.

I båda annonserna är det klart utsagt att förskollärarna ansvarar för det pedagogiska arbetet och att barnskötarna ”har en viktig roll kring omvårdnad och skötsel av förskolan”.

Annonserna är en medveten satsning för att få förskollärare att söka tjänsterna, säger Anna Österman.

– Jag har många gånger tyckt att vi har ställt för låga krav på förskollärarna. Men att gå in och förändra ansvarsfördelningen i befintliga arbetsgrupper är svårt.

– Nu startar vi från scratch. Om det blir någon skillnad vet vi inte, säger Anna Österman.

Ansökningstiden har just gått ut. Cirka tio förskollärare har sökt. Det är en klar ökning, tidigare har man haft en eller ett par eller rentav noll sökande. 160 personer har sökt barnskötartjänsterna, berättar Anna Österman. Av dem faller den tredjedel som saknar utbildning bort.