Det är mycket viktigt att det görs allvarliga försök att förstå och ta reda på vad konflikten i grunden handlar om. Det hela kan röra sig om missförstånd mellan de båda. I vilket fall som helst så måste det hela redas ut och situationen upphöra.

Mannen som vägrar tala ut med den andre, kanske har skäl till detta. Det kan vara så, att han har blivit behandlad på förorättande eller diskriminerande sätt.

Då har han självklart rätt att få det utrett. Men varken han eller den andre, har rätt att vägra prata med en kollega på jobbet. Båda har ett anställningsavtal som säger att de måste ställa upp på att arbetsgivaren kräver lösningar av problem och bättre samarbete.

Det bästa är att anlita en neutral beteendevetare som kan intervjua de båda i enrum, bedöma vad som hänt och sedan tillsammans med dem försöka bena ut problemen. Det är viktigt att båda personerna medverkar ärligt och att båda utförligt får lägga fram sina synpunkter, när det gäller att reda ut saken.

För att gå vidare, kan det bli nödvändigt att tala med andra på arbetsplatsen om vad de känner till. Det finns då en inbyggd fara i att flera på en arbetsplats tillsammans har ”bestämt sig” för vems fel det hela är. Detta kan bara en professionell utredare genomskåda, varför det inte är lämpligt att en sådan utredning görs av någon ”intern” person.

Om någon av parterna i en problemsituation inte vill medverka till lösningar, så har arbetsgivaren rätt att överväga omplacering eller i värsta fall uppsägning av den ena eller kanske båda personerna.

Arbetet måste fungera på en arbetsplats och en situation som du har beskrivit förpestar klimatet för alla där.