Jag kan instämma i att ni har det hemskt! Men – du nämner inte något om hur arbetsledningen fungerar eller hur ni har det för övrigt.

En konsult skulle ställa frågor om det har skett någon förändring i ledningen, arbetsordningen, organisationen etc. Har det varit eller är det någon konflikt som pågår eller har till exempel informationen försämrats? Har det varit bättre förut? Är det mera stressigt nu, ställs det mer krav och är det så att personalen får mindre uppmärksamhet än förr?

En vanlig orsak till att misstänksamhet och vantrivsel börjar frodas är att en konflikt av något slag inte åtgärdats eller retts ut, utan spridit sig och fått fäste hos många. Det kan också ha hänt något annat, i form av felaktig information eller något svårförklarligt beslut, som gör att man inte längre vågar lita på varandra eller på ledningen.

En annan orsak kan vara att någon eller några visar riktigt dåligt humör. Störst skada gör nog i så fall en lynnig chefsperson som demonstrerar att de inte ”tål” sin personal.

Kanske någon av dessa, eller andra förklaringar, stämmer med den situation som ni har på ert jobb? Vill man ha förändring, så räcker det emellertid inte med enbart förklaringar.

Tala därför med dina kamrater och med chefen. Om detta känns besvärligt, så vänd dig till skyddsombudet med en begäran om att denna ska larma ledningen om en dålig arbetsmiljö. Ledningen kan besluta om att ta in hjälp ”utifrån” i form av en ordentlig utredning och åtgärdsförslag för att förbättra arbetsmiljön. Om ingenting händer kan det vara lämpligt att vända sig till Arbetsmiljöinspektionen med en anmälan. Den kan beordra arbetsgivaren att vidta åtgärder.

För övrigt gäller det också att man i personalgrupperna förstår att det inte håller i längden att köra ned all trivsel i botten. Alla måste satsa på att försöka göra det trivsamt för varandra. Det är en skyldighet som följer med en anställning.