Strax efter midsommar anmälde Maria sig till Kommunals a-kassa efter att ha blivit arbetslös. Hon jobbade tidigare som parkeringsvakt i Lund och har sökt många jobb sedan dess – utan att få napp. 

Hon loggar kontinuerligt in på ”mina sidor” där hon under lång tid möttes av samma status: ”ärendet har inte påbörjats”. Först för någon månad sedan har det ändrats till ”handläggning pågår”. 

För varje dag som går så minskar hennes buffert, krona för krona. 

Jag har lite sparade pengar, men de håller på att ta slut. Jag stressar jättemycket nu, jag vet inte vad jag ska göra längre, säger hon.

Dubbelt så lång väntan

Målet för a-kassan är att det ska ta fem veckor (35 dagar) innan ärendena handläggs – men i genomsnitt tar det sju veckor (49 dagar).

Maria har i skrivande stund väntat i 15 veckor (över 100 dagar).

Att det dröjer längre tid än snittet beror generellt på att det behövs kompletteringar, säger Céline Johansson, kommunikatör på Kommunals a-kassa. Varför det dröjer extra länge i just detta fall kan hon inte svara på.

– Vi tar ärendena i turordning, när man är först i kön så får man sitt ärende prövat, säger hon och uppger att de är ledsna för hennes situation. 

Hur ska de här personerna som står utan jobb och väntar på a-kassa klara sig under så här lång tid i väntan på både besked och pengar? 

– Det är jättetråkigt, det är så klart att det blir tufft. Vi kan inte ge några ekonomiska råd, tyvärr, säger Céline Johansson. 

IAF krävde kortad väntetid 

Redan i vintras konstaterades att Kommunals a-kassa hade dubbelt så lång väntetid som alla andras. Men de långa handläggningstiderna har varit ett problem under lång tid. 

I fjol ledde det bland annat till att Inspektionen för arbetslöshetsförsäkring, IAF, inledde flera tillsynsärenden och krävde att väntetiden skulle kortas från i snitt nio till fem veckor, annars riskerades rätten till statsbidrag.

Handläggningstiden gick då ner, men på bekostnad av telefontiderna och möjligheten för kunderna att få svar på frågor. 

Sedan dess har handläggningstiderna alltså ökat igen. 

Samtidigt säger Céline Johansson att a-kassan har utökat personalstyrkan, men att det tar tid innan de är i full produktion. 

– Vi har anställt 31 nya handläggare sedan våren 2023 och det pågår utbildning just nu också.

Kommunals a-kassa får kritik från JO

Nu kommer dessutom kritik från Justitieombudsmannen, JO, för a-kassans långa handläggningstider och svårighet att komma i kontakt med den.

– Vi skulle så klart önska att tillgängligheten var högre men vi har förbättrat tillgängligheten sedan dess, säger Céline Johansson. 

Bland annat har telefontiderna utökats, från två till fyra timmar. 

JO:s kritik mot Kommunals a-kassa 

  • Bara 35 procent (i genomsnitt) av samtalen till a-kassan besvarades under kontrollperioden april till september 2023.
  • För de samtal som faktiskt besvarades var det orimligt lång väntan.
  • Detta visar tydligt att a-kassans telefontid inte kunde möta det behov som fanns. 
  • Att tillgängligheten mer eller mindre upphör genom exempelvis orimliga väntetider kan inte godtas ens under perioder av mycket hög arbetsbelastning.
  • Däremot när det råder särskilda förhållanden, som under pandemin, kan JO under en avgränsad tid se nödvändigheten med exempelvis nedkortade telefontider om det behövs. 

Källa: Justitieombudsmannen, JO

När KA provar att ringa a-kassan en morgon, strax efter att telefontiden har börjat, hamnar vi på köplats 47. När vi provar igen bara sex minuter senare är kön full och vi hänvisas i stället till hemsidan – sedan bryts samtalet. 

En dryg timme senare har a-kassan drabbats av driftstörningar och kan inte nås varken via telefon eller på sajten –  och vi möts av ett ”Välkommen åter”. 

Under tiden sitter Maria och väntar på ett besked som aldrig kommer. Hon är märkbart frustrerad och djupt orolig för framtiden. 

– Jag börjar tappa det nu faktiskt. Jag vet inte vad jag ska ta mig till, säger hon.