Krånglande app ställer till det för Avestas hemtjänst: ”Folk får panik”
I över en månad har Avestas hemtjänst jobbat med en app de knappt kan logga in på. Och nu växer frustrationen bland personalen.
Det var den första mars när de stora problemen började.
De tre olika system Avesta kommuns hemtjänst använt för planering, journaler, hemsjukvård, anteckningar och låsa upp dörrar skulle samlas i en app. Men verktygen pratar inte med varandra.
— Det kan ta 40 minuter att ens logga in, så då får du kanske ta pappersschema och nycklar i stället och sen sitta och efterregistrera allt.
Det säger Liselott Forsberg Eriksson, undersköterska och skyddsombud på Rågens hemtjänst.
Merjobb i ett stressigt yrke
Appen Phoniro, där allt nu ska samlas, har fått kritik förr. Bland annat för tajta scheman och för att det går att fuska med tidmätningen.
I Avesta går den alltså knappt att logga in på.
— Ibland måste vi använda flera telefoner samtidigt för att kunna fylla i saker, säger undersköterskan Liselott.
Det blir merjobb i ett redan stressigt yrke. Och frustrationen bland kollegiet är hög, berättar hon:
— Det finns folk som får panik av det här.
Ingen introduktion
Liselott Forsberg Eriksson riktar framför allt kritik mot att bytet av system skedde för fort och att premiärdagen var en fredag. Helgen blev rörig, berättar hon.
— De som jobbade visste inte vilken brukare de skulle till eller hur de skulle komma in till dem. Och supporten var ju stängd.
Men inte heller en månad senare har det inte skett någon förbättring.
De anställda har inte fått någon utbildning i hur appen fungerar och de två så kallade superanvändarna – som ska ha extra bra koll på det – vet inte mycket bättre.
— De fick 20 minuters genomgång någon dag innan det körde i gång och visste knappt själva hur de skulle använda systemet, berättar Liselott.
”Känns som ett akutläge”
Det system Avestas hemtjänst hade innan bytet fungerade ganska bra, påpekar hon. Enligt henne blev de på golvet inte heller tillfrågade av kommunen om vad de önskade eller tyckte inför att ett nytt system skulle till.
— Det känns som att det blev något sorts akutläge och att man bara slängde in det. Jag tror inte att kommunen vet mer än vad jag gör om hur det hela ska fungera, säger Liselott.
Erika Sverksson, omsorgschef på Avesta kommun, delar inte den uppfattningen. I ett mejl till Kommunalarbetaren skriver hon att bytet av system har varit en lång process som hänger ihop med ett behov av förnyad upphandling.
”Vi är dock medvetna om att byte av verksamhetssystem inom hela förvaltningen är en av de största förändringarna som kan genomföras. Vi tar med oss av den inkomna kritiken vid utvärdering av genomförandet.” skriver Erika Sverkersson.