”Större chans att vinna på lotto än att få tag på a-kassans kundtjänst”
Att a-kassan inte kan svara i telefon eller på brev – det är bedrövligt. Personalen på a-kassan borde jobba över eller anställa fler om de inte hinner med att svara de som ringer, skriver Ingegerd Karlsson.
I april förra året blev jag arbetslös efter att den brukare jag arbetat hos i 18 år gick bort.
Till en början var kontakten med Kommunals a-kassa problemfri. Jag skickade in alla de dokument de behövde med posten och fick en hög med kassakort som jag skickade in allt eftersom.
”Kan inte ta emot fler samtal”
Det var när korten tog slut i början av november det blev problem.
Jag försökte ringa a-kassan för att be om fler. Det gick inte att komma fram. Jag försökte dag efter dag.
A-kassan har telefontid 09-11 varje vardag. Det spelade ingen roll om jag kom fram i kön klockan 09.02 det enda meddelande som gavs var ”vi kan inte ta emot fler samtal i dag”.
Jag skrev brev till dem om att jag behövde fler kassakort omgående. Inget svar. Jag fortsatte ringa. Skickade fler brev. Veckorna gick.
När jag kontaktade Arbetsförmedlingen om hjälp sa de bara att jag fick gå in och beställa kort digitalt. Jag har inte tillgång till en dator. Alla människor kan inte hantera en dator, jag har inte råd att köpa någon och vi har dessutom aldrig haft behov av en dator här hemma.
Betalat a-kassa i 45 år
Jag hade aldrig förstått att frånvaron av en dator i mitt hem skulle ge mig så stora problem. Jag var helt hjälplös.
Det var omöjligt att komma fram till den a-kassa jag betalat avgifter till i så många år och som jag har rätt att få ersättning ifrån. Jag har varit med i facket och betalat till a-kassan sedan jag började arbeta 1979. Det är 45 år sedan. Nu när jag behövde hjälp så fick jag den inte.
Till slut åkte jag in till Kommunals kontor i Kinna för att få hjälp. Det var i december och de mejlade a-kassan om att jag behövde nya kassakort. Inget svar. Jag skrev fler brev.
Veckorna gick. Den sista utbetalningen jag fick kom 23 november. A-kasseersättningen är inte hög. Jag arbetade runt 80 procent hos den tidigare brukaren, och jobbar 15-20 timmar i veckan i dag så det handlar om en deltidsersättning. Men även jag har utgifter.
7 mars fick jag min ersättning, 15 veckor efter den senaste utbetalningen.
Att a-kassan inte kan svara i telefon eller på brev – det är bedrövligt rent ut sagt. Jag får jobba över i mitt jobb om jag inte hinner med det jag ska.
Detsamma borde gälla personalen på a-kassan, eller så får de anställa fler om de inte hinner med att svara dem som ringer. I dag är det svårare att få kontakt med a-kassan än att vinna på lotteri.
Saknar fortfarande ersättning
Till slut hörde a-kassan av sig till sektionen och sa att de skulle skicka kassakort. 1 februari damp de ner i brevlådan. I förra veckan, 7 mars fick jag min ersättning, 15 veckor efter den senaste utbetalningen. Men inte för hela perioden.
Jag fick ersättning för fem veckor, från vecka 50 förra året saknar jag fortfarande ersättning. Varför vet jag inte. Jag gissar att det blir svårt att få ett svar eftersom a-kassan varken svarar i telefon eller på brev.
Är jag den enda i hela detta avlånga land som har de här problemen?
Ingegerd Karlsson
Personlig assistent, Berghem
Kommunals a-kassa svarar:
A-kassan ska självklart vara tillgänglig för alla, oavsett om man kan använda en dator eller inte. Vi har inte funnits där för vår medlem när hon behövde oss. Vilket vi självfallet är väldigt ledsna för.
Vi håller i skrivandets stund på att rekrytera flera handläggare. Vårt mål är att minska handläggningstiderna och öka tillgängligheten för att kunna erbjuda den bästa tänkbara servicen för våra medlemmar när de behöver oss som mest.
Yesinde Aluko
Kommunikationschef Kommunals a-kassa