Kameraövervakning i kollektivtrafiken är inget nytt i sig, men nu ska alla 250 bussar i Malmö utrustas med sex livekameror som sänder allt som händer i bussen hela tiden till Nobinas trafikledning. Det är ett resultat av en försöksverksamhet som har pågått sedan i februari på linje 5 och 7 i Malmö

– Kamerabevakning är ett viktigt verktyg för att skapa en tryggare kollektivtrafik, säger Nobina Sveriges vd Martin Pagrotsky. 

Det här är redan vardag i Stockholm, där bussarna i innerstaden och på Lidingö har liveövervakning sedan juni 2022. Bakgrunden var terrorattentatet på Drottninggatan år 2017.

Var skeptiska i början

En utvidgning är på gång nästa år men det är ännu inte klart vilka bussar och vilka garage i Stockholm det handlar om än, skriver trafikförvaltningen till Kommunalarbetaren. 

Esmail Zadeh Darrehshourian är huvudskyddsombud på Keolis på Tomtebodagaraget i Stockholm. 

– Vi var i början skeptiska med tanke på den personliga integriteten, men nu har jag inte hört att någon känner sig överbevakad. Och företaget har egentligen inget med kamerorna att göra: polisen och trygghetscentralen har möjlighet att titta på dem, ingen annan. 

Orsaken till det är att facket krävde och fick igenom en riskanalys. Stockholmskamerorna sitter i taket ovanför bussföraren och förarnas ansikte syns hela tiden.

Richard Ströberg, busschaufför, i glasögon framför en butik.
Richard Ströberg, busschaufför i Malmö.

Kameror funkar inte

Richard Ströberg i Malmö tycker inte om tanken på att bli konstant övervakad, men har inga problem med kameror i sig. 

– Det borde räcka att man kan kolla dem i efterhand om något har hänt. Dessutom har nuvarande kameror aldrig fungerat när det väl har hänt något.