När bolaget tog över trafiken i Märsta infördes scheman som i praktiken innebär att förarna bara får 4-5 minuter på sig för att hinna lämna en tömd och kollad buss, gå till lokal med toalett, uträtta sina behov och vara tillbaka för att eventuellt flytta bussen och skylta om den samt släppa på nya resenärer innan nästa avgång.

I Bussbranschavtalet står det att förare har rätt till 10 minuters paus efter högst 2,5 timmars körning. Nu medger Transdev att den pausen ska vara fri utan krav på arbetsuppgifter under tiden.

Det var skyddsombudet Eduardo Munoz Cardenas som förra året drog igång tvisten om pauser. Då anmälde han till Arbetsmiljöverket som ansåg att detta var en fråga om tolkning av kollektivtal. Det blev en lokal förhandling där arbetsgivaren vägrade att gå med på ändra sin tolkning. Men de backade helt när frågan hamnade i en central förhandling med Kommunal.

– Förhandlingsprotokollet är ännu inte undertecknat men jag kan ändå säga att vi fick rätt, säger ombudsman Marie-Louise Eng.

Kräver nya scheman nu

Eduardo Munioz Cardenas fick beskedet under onsdag. På måndag nästa vecka ska han ha ett möte med arbetsgivaren om planeringen av scheman utifrån tidtabeller i sommar och i höst.

– Jag kommer då att säga att felaktiga pauser måste rättas till omgående. Vi går inte med på att vänta till i sommar.

Han tycker att det har tagit för lång tid att i förhandling försvara vad som står i avtalet om rätt till pauser. 

– Vi är glada över att Kommunal vann den centrala förhandlingen. Men vi är inte förvånade eller tacksamma. Vi visste hela tiden att vi hade rätt, säger han nöjt.