”Varför lyssnar inte Kommunal på medlemmarnas gnäll?”
Det pratas om att vi bussförare gnäller på Kommunal vid fikaborden. Men det är inte gnället som är problemet utan att ingen lyssnar, skriver bussföraren Maria Jansson i en replik.
Vi bussförare som är medlemmar i Kommunal får ofta höra hur vi gnäller och tjafsar om hur dåliga avtalen är och att vi tillsammans ska visa vår styrka mot arbetsgivaren. Det är precis det vi försöker göra med vårt gnäll, men det finns ingen mottagare i andra änden.
Debattartikeln ”Lätt att gnälla för den som inte är medlem i facket” som publicerades på Kommunalarbetarens sajt i förra veckan har diskuterats flitigt i olika bussgrupper på Facebook. Kanske borde någon inom Kommunal samla ihop alla tankar, idéer och förslag som finns hos bussförare runt om i landet och lämna till förhandlingsdelegationen.
Når inte ända fram
För det är lite märkligt att ett så stort förbund som Kommunal med bra kanaler för att få till sig vad medlemmarna tycker inför kommande avtalsrörelser, samt med stora förhandlingsdelegationer och vana förhandlare, inte kan få till det riktigt i avtal efter avtal.
Vi medlemmar har kämpat länge för att få till förändringar i BBA (Bussbranschavtalet) som är bra för oss. Vid förra avtalsrörelsen var vi väldigt engagerade och det lämnades in fler avtalsförslag än det någon gång gjorts. Men tyvärr så kom det tydligen inte ända fram till förhandlingsbordet.
När de nya avtalen gång efter annan inte innehåller några förändringar på de springande punkterna som medlemmarna aviserat om… ja då börjar förtroendet att svikta.
Att det i förhandlingar handlar om att ge och ta det tror jag alla är medvetna om. Men, när de nya avtalen gång efter annan inte innehåller några förändringar på de springande punkterna som medlemmarna aviserat om… ja då börjar förtroendet att svikta. Och vad händer då? Jo, då börjar också medlemsantalet att minska.
När min förening blir uppmärksammad för sitt goda arbete… När min affär får beröm för bra kvalitet på sina varor… När en skola får beröm för barnens bra betyg och kunnande… Då börjar man att undersöka, fråga kollegan, fråga grannen och så vidare och det är då som medlemmarna, barnen, kunderna eller vad som gäller i det aktuella fallet ökar till antalet.
Kommunal borde ta en gofika
Det kanske är Kommunal som ska sätta sig vid fikabordet med en lång gofika och ta sig en funderare på; hur når vi ut i media? Hur ser man på oss som fackförbund? Vad har vi för kanaler för att tala om vad det är vi gör för alla arbetstagare inom bussbranschen?
När vi alla drar åt samma håll det är då vi kan förändra.