På söndagen förolyckades en person och flera skadades när berg- och dalbanan Jetline på Gröna Lund i Stockholm delvis spårade ur. Nöjesparken håller stängt veckan ut för att, som vd:n Jan Eriksson säger i ett pressmeddelande ”vara tillgängliga för anhöriga och stötta våra medarbetare”.

Men Jetline är inte den enda attraktionen i Sverige som har tillverkats av tyska Ziegler. Även Godiståget på Kolmården, Draken på Furuviksparken och Lisebergbanan är gjorda av dem. Godiståget och Draken har nu stängts.

”Får inte hända“

På Liseberg i Göteborg var Kommunals Bosse Nordlander under söndagen nere och talade med sina kollegor.

– Det här är förstås en ruskigt tragisk grej som inte får hända. Men vi vet ännu inte orsaken, säger han.

Han berättar att man som anställd attraktionstekniker på Liseberg utbildas på berg- och dalbanorna när man börjar jobba med dem och sedan har ett slags löpande utbildning på dem.

– Det är samma gubbar som jobbar med dem hela tiden.

Utbildade mekaniker

Han säger att han är helt trygg med säkerheten på Lisebergbanan, som han själv har arbetat med i många år.

– Vi har fordonsteknisk eller verkstadsmekanisk utbildning, en högst relevant utbildning. Många skulle kunna ta jobb på SKF eller någon mekanisk verkstad. Banan testas varje dag på morgonen och det är kontroller varje vecka och varje månad. Det är också extern årlig besiktning varje år.

Precis som på Gröna Lund är det säsongsanställda, ofta yngre, personer som arbetar med ”spärrarna” på attraktionerna. 

Kommunalarbetaren söker ansvarig på Liseberg för att ställa flera frågor om personalens utbildning.

Är med i olika fack

Den fackliga tillhörigheten på Sveriges nöjesparker ser lite olika ut. På Gröna Lund är det Hotell- och Restaurangfacket som organiserar de anställda, på Kolmården är djurskötarna organiserade av Kommunal, men attraktionsteknikerna organiserade av Hotell- och Restaurangfacket. På kommunalt ägda Liseberg är det Kommunal som står för den fackliga organiseringen.

Fotnot: Bilden från Liseberg är licensierad under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons.