”Skyll inte vårdskandaler på personalen”
När äldreboenden hängs ut på den lokala löpsedeln får personalen huka på gatorna. Men skyll inte missförhållanden på personalen! Ansvaret ligger helt på ledningen och på de politiker som styr, skriver undersköterskan Marie Wiberg.
Det gör mig så grymt ledsen och det gör så ont i hjärtat varje gång jag läser om att det finns missförhållanden på våra boenden runt om i landet – och att man vill få det till att det är vårt fel!
Absolut, det finns missförhållanden och saker som inte går rätt till. Men det är inte personalen man ska skylla eller skälla på, för vi gör verkligen så gott vi kan utifrån de förutsättningar vi har. Att lägga skulden på personalen är den enklaste vägen att gå och det lättaste sättet att lösa problemen.
Dåliga förutsättningar
Jag vet att mina kollegor runt om i landet vänder ut och in på sig för att räcka till för våra äldre. Jag vet hur de kämpar för att hinna med alla arbetsuppgifter, att de ibland inte ens hinner ta rast på grund av att vårdbelastningen är för hög och bemanningen för låg.
Jag vet att kollegor blir sjukskrivna på grund av stress och utmattning. Jag vet också att väldigt många av mina kollegor väljer att sluta. Man säger upp sig för att bli timvikarie eller byter arbetsgivare. Jag förstår dem. Jag vet att man skriver tillbud och rapporterar brister i arbetsmiljön, precis så som man ska göra.
Vi har flaggat för att vi behöver fler kollegor, bättre arbetsvillkor och arbetsmiljö. Att vi inte hinner utföra alla våra arbetsuppgifter med den låga bemanning vi har, att vi snart inte orkar längre. Nu är vi där.
Men ingen eller ytterst få arbetsgivare verkar ta dessa skrivelser på allvar. I stället skyller man på att personalen har samarbetssvårigheter, inte har tillräcklig kompetens eller bara är allmänt gnälliga.
Men enligt lagen är arbetsgivaren skyldig att se till att vi har en god arbetsmiljö som ska förhindra psykisk ohälsa eller att vi skadar oss på arbetet. Varför man inte tar det på allvar är en gåta.
I flera år har vi flaggat om att vi är på väg mot en kris inom äldreomsorgen. Vi har flaggat för att vi behöver fler kollegor, bättre arbetsvillkor och arbetsmiljö. Att vi inte hinner utföra alla våra arbetsuppgifter med den låga bemanning vi har, att vi snart inte orkar längre. Nu är vi där.
Snart finns ingen personal kvar
Frågan är vad tänker våra ansvariga politiker göra för att hjälpa den personal som fortfarande orkar vara kvar? För ärligt talat, vi kommer snart vara vid den punkt där det inte finns någon personal som tar hand om våra äldre och det är inget tomt hot, det är verkligheten.
Vad tänker våra arbetsgivare göra åt de arbetsmiljöproblem som finns? Hur många till av oss ska behöva bli sjuka av våra jobb innan man förstår att man måste ta tag i de arbetsmiljöproblem som finns och arbeta för att vi ska få det bättre?
Skulden ligger helt på ledningen
För det här med missförhållanden inom äldreomsorgen är i allra högsta grad något som ligger på politiker och förvaltnings/ledningsnivå, det är inget ”personalen på golvet” ska lösa eller skyllas för.
Situationen som finns inom äldreomsorgen är inte på något vis personalens fel. Det är ledningens. Ska man lägga skulden på någon så är det inte på personalen, det är på ledningen.
Till alla mina kollegor runt om i landet vill jag bara säga, ni är så jäkla grymma och gör ett fantastiskt jobb trots de förutsättningar ni har. Glöm inte det!