Hur kan människor må av att deras jobb plötsligt får väldigt mycket kritik i media? 

SVAR: Kritik mot jobbet kan vara jobbigt både för personalen och arbetsgivaren. Om det är så att du som enskild medarbetare, och dina arbetsuppgifter, är i fokus kan det leda till extra jobbiga känslor. 

Skam, skuld och ångest är inte ovanligt. Arbetsglädjen riskerar att bytas ut mot social ångest eller att du känner dig attackerad, något som gör att du vill försvara dig. 

Vad är skillnaden mellan positiv och negativ kritik?

SVAR: Om kritiken handlar om något konkret, och är menad att skapa förbättring, är den troligtvis positiv. Ibland märker omvärlden saker som du själv missar i ditt arbete, och då gäller det att kunna ta in ny information. 

Negativ kritik skapar inga förbättringar. Den är till för att såra eller trycka ner personen som kritiken riktas mot. Det går sällan att lära sig något nytt av negativ kritik. 

Mer vegetariskt på skolmatsmenyn gick inte hem i Lycksele

Skolmaten som väckte hat

Arbetsmiljö

Jag mår dåligt av att så många är arga på mig och mitt jobb. Vad kan jag få för stöd?

SVAR: Till att börja med borde du prata med din arbetsledande chef. Förklara att du får utstå mycket kritik och ilska under dina arbetsdagar. Chefen är den som ska ta emot och hantera kritik mot arbetsplatsen, inte du som enskild medarbetare. Det är en del av jobbet som chef. 

Det spelar ingen roll om kritiken handlar om dig, då det fortfarande är chefen som ansvarar för arbetet. Därför är det viktigt att chefen förklarar för de som är kritiska vem de ska vända sig till, så att du slipper hantera det. 

Jag känner mig övergiven av chefen. Vad gör jag? 

SVAR: Vänd dig till ditt fackliga skyddsombud. Skyddsombudet får i sin tur kräva att arbetsgivaren utreder arbetsmiljön. Om det finns brister i arbetsmiljön ska arbetsgivaren se över hur man kan lösa problemen. 

Det kan till exempel vara att du som medarbetare får stöd på företagshälsovården. Det kan också vara att utöka bemanningen, om det är så att kritikstormen till exempel handlar om problem kopplade till att personalen är underbemannade. 

Hur kan chefen stötta personalen? 

SVAR: Som chef kan du använda dig av 80/20-metoden. Med det menas din feedback till personalen ska vara 80 procent positiv, till exempel att du ger en komplimang. 

Omkring 20 procent kan vara negativ, men kom ihåg att förklara varför medarbetaren gjorde fel – i stället för att bara konstatera det. 

Vad kan jag själv göra för att må bättre? 

SVAR: Oavsett om kritiken är positiv eller negativ är det normalt att må dåligt. När en människa tvingas ändra sitt beteende, eller sitt arbete, triggar det skam. Om du mår riktigt dåligt kan det vara läge att sjukskriva dig. 

Ett handfast tips är att göra en så kallad situationsanalys. Här är fem steg:

  1. Situationen: Skriv ner på ett papper när dina jobbiga känslor dök upp. Var det till exempel redan när du kom till jobbet idag, eller var det när den där kunden sa något?
  2. Känsla i kroppen: Sätt ord på vilka känslor du kände då. Var det till exempel skam, sorg eller ilska? 
  3. Tankar: Vilka tankar eller scenarion for igenom ditt huvud då? Skriv ner hur mycket du tror på tanken på en skala 0 till 100. 
  4. Beteende: Analysera vad du gjorde i situationen. Drog du dig undan? Sa du något otrevligt tillbaka? 
  5. Konsekvenser: Fundera på vad som hände när du betedde dig som du gjorde i situationen. Blev något bättre? Välj beteenden som gör det bäst för dig på lång sikt, inte kort sikt. 

Till exempel kanske det känns skönt att undvika de där mötena på jobbet som du förknippar med kritik och ilska, men det kanske inte är en långsiktig lösning.

Det är mycket ilska och personliga påhopp på sociala medier. Borde jag stänga ner Facebook och Instagram?

SVAR: Om du läser något tillräckligt många gånger är risken stor att du börjar tro på det. Om innehållet i sociala medier består av glåpord eller elaka kommentarer kan det vara klokt att stänga ner ett tag. Ibland kan det räcka att inte gå in på vissa särskilda sidor.

Källa: David Waskuri, legitimerad psykolog, specialist i bland annat psykoterapi, samt vd på Sveapsykologerna och Kommunals ombudsman Peter Larsson om facket och arbetsgivarens roll.