– Det roligaste med jobbet är att det händer något hela tiden, säger Jennie Johansson, en av de anställda i vad Vansbro kommun kallar för serviceteamet. 

Tillsammans med tre andra kollegor ansvarar hon för städningen och utkörningen av matlådor till de äldre. Tidigare brukade hemtjänsten göra det, men för att göra deras arbete mindre stressigt skapade man en ny personalgrupp.

Sedan gruppen startade har flera äldre blivit mer aktiva och även engagerat sig i gruppens arbetsuppgifter. Till exempel brukar vissa hjälpa till att dammsuga, diska eller plocka undan på matbordet. 

– Vi har märkt att brukarna tycker att det är roligt, att man lever upp lite. Det blir ett sätt att visa att man fortfarande kan, säger Jennie Johansson. 

Mindre stress i hemtjänsten

Att de äldre aktiverar sig, och hjälper till, tror Jennie Johansson kan bero på flera saker. Dels får de fler besök nu när både hemtjänsten och serviceteamet hälsar på, dels har hon ingen jourtelefon och därför vet brukaren att hon stannar så länge som hon har sagt. 

Serviceteamet har funnits sedan slutet av förra året och var först tänkt som ett tremånaders-projekt. Dock har man förlängt det till januari 2023. 

Det blir ett sätt att visa att man fortfarande kan.

Jennie Johansson

Madelene Tongring, planerare i hemtjänsten och arbetsplatsombud på Kommunals sektion, hoppas att projektet ska bli tillsvidare.

– Det har blivit mycket mindre stress bland hemtjänstpersonalen och städningen blir även mer ordentligt gjord, säger hon. 

Bättre för de äldre

När Jennie Johansson tackade ja till jobbet var hon nyexaminerad undersköterska. Att vara anställd för ett projekt på tre månader kändes skönt, då hon ville fundera på vad hon skulle göra härnäst. 

Nu vill hon gärna stanna kvar. Att få vara med och starta upp något nytt, samt att bidra till bättre villkor för de äldre, känns viktigt för Jennie Johansson. 

Jag känner att jag har kommit hem.

Jennie Johansson

– Jag hade inte tänkt på det förut, men det är väldigt intimt att komma in i någons hem och börja plocka bland personens saker, säger hon och fortsätter:

– Efter att ha studerat i ett och ett halvt år känner jag att jag har kommit hem. Jag får ju göra det roliga och blir aldrig avbruten med larm.

Jennies tips för att engagera de äldre

1. Skapa struktur och ordning

Många brukare kan tycka att det är jobbigt att det kommer och går olika medarbetare hela tiden.

I Vansbro har man anställt totalt fyra personer som sköter om bland annat städningen hemma hos de äldre, varav två jobbar i Dala-Järna och Nås. De övriga två arbetar i Vansbro. 

2. Bestäm vilka tider ni dyker upp

Jennie och hennes kolleger städar alltid på förmiddagen och kommer sedan på ett till besök på eftermiddagen, då de lämnar matlådorna. Då vet brukarna vilka tider de dyker upp och slipper vänta. 

3. Kom ihåg att alla är olika

En del brukare kan tycka det är kul att hjälpa till, andra vill helst hålla sig undan. Ett sätt att aktivera den som är nyfiken är att ställa frågor och även låta personen hjälpa till i den mån den klarar av.

Ett exempel är om personen har fått en ny dammsugare. Då kan man fråga om brukaren vill visa hur den fungerar. 

4. Ingen jourtelefon

Till skillnad från hemtjänsten har varken Jennie eller hennes kollegor jourtelefoner. Tack vare det kan de fokusera på brukaren de är hemma hos och stanna den tid som de har sagt att de ska stanna.

En del brukare har sagt att de tycker att det är skönt att det inte ringer i telefonen, enligt Jennie.