”Sänk inte kraven, höj dem!”
Varför sänker arbetsgivarna kraven när det är undersköterskor de vill ha? I platsannonserna talas det om likvärdig eller relevant utbildning – jag säger nej till att sänka kraven. Höj dem istället, skriver Ann-Sofie Svensson.
Relevant, likvärdig eller reell kompetens.
Känner ni igen orden? De kan man läsa om arbetsgivaren söker personal som kräver att du ska vara undersköterska.
Men man kan då alltså anställa någon med reell kompetens.
Jag har efterfrågat vad man tittar på när det gäller reell kompetens. Jag har inte lyckats få något svar på den frågan, mer än att personen, eller enhetscheferna jag har frågat sagt att ”det bedömer vi”.
Förminskar vår kunskap
Jag känner mig förminskad som utbildad undersköterska. Jag har en treårig gymnasieutbildning med 18 års erfarenhet i mitt yrke.
Jag har lärt mig massor genom åren i möten med människor. I mentorer på jobbet, i mina arbetskamrater och vet ni jag lär mig något nytt varje dag. Kanske är det just det som menas med reell kompetens.
Varför är just vi utbytbara?
I mitt yrke som undersköterska som snart blir yrkestitulerad utför jag uppgifter utifrån Hälso- och sjukvårdslagen som är delegerade från yrkeslegitimerad sjuksköterska. Jag utför uppdrag av legitimerade arbetsterapeuter. Hur kan då en utbildning mätas med likvärdig, reell kompetens och relevant för uppdraget?
Ingen annanstans när du kollar jobbannonser kan du läsa de orden. Det står högskola, socionom, sjuksköterska och så vidare.
Kraven ska vara att man är utbildad undersköterska med rätt kompetens och att man sedan eftersöker erfarenhet är mer i rätt riktning.
Varför kan man enbart mäta den reella kompetensen när man ska ta hand om, vårda människor som är multisjuka, har diabetes, hjärtproblem eller psykisk ohälsa. Listan kan göras lång.
Där den utbildade personalen behövs mest sänker man kraven.
Nu sänker vi inte kraven längre, nu höjer vi dem! Kraven ska vara att man är utbildad undersköterska med rätt kompetens och att man sedan eftersöker erfarenhet är mer i rätt riktning.