Det var i mitten av juni som Nobinas bussförare i Skåne fick nya arbetstider. Schemat innebär fler delade turer, alltså delvis obetald tid mitt i ett arbetspass (efter 90 minuters paus får förarna lön för 25 procent av tiden).

Bussförarna har även tidigare haft delade turer, men då har de varit förlagda till hemmadepån. Nu kan förarna bli strandade på en depå långt hemifrån, utan annan möjlighet att ta sig därifrån än med kollektivtrafiken.

– I Höganäs har vi kollektivtrafik en gång i timmen. Så om jag har ett uppehåll där får jag vänta av tiden, eller stå i kö till det enda vilrummet, säger bussföraren Johan Hagman som är huvudskyddsombud för Kommunal i nordvästra Skåne.

Kommunal kommer att anmäla bristen på vilrum till Arbetsmiljöverket. I Höganäs finns en skärmvägg som vilrum trots att fyra chaufförer har långa pauser där samtidigt. Som mest kan förare ha upp till sex timmars uppehåll under ett arbetspass på 13 timmar.

På Kommunal är man rädd för att de försämrade arbetsvillkoren ska bli ny standard i branschen. Schemat strider inte mot kollektivavtalet.

– Nobina har stoppat in avtalet i sitt datorprogram kör det fullt ut. Vi kan inte klaga för de följer avtalet, men förut hade vi uppehållen på hemorten och då kunde man ta bilen hem och klippa gräset, äta eller vila, säger Johan Hagman.

Enligt Nobina beror schemaförändringarna på förlorade turer. 

– Vi har i samråd med facket centralt tagit fram en lösning som följer kollektivavtalet. Tidigare fanns det plats för lokala avsteg. Istället följs avtalet nu till punkt och pricka, säger David Erixon till tidningen Sydsvenskan.

(Bilden licensierad under Wikimedia Commons)