Mikael Olsson är huvudskyddsombud för Nobina i Skåne. Han är mycket nöjd med den strategi som skyddsombuden har valt för att hålla framdörrarna fortsatt stängda.

– Vi har inte pratat om risken för droppsmitta. Det har inte fungerat på andra håll i landet där bussar tillåts köra med barriärskydd. Vi har nu bara talat om risken för blänk och reflexer och hur det påverkar förarnas arbetsmiljö. Och vi lyckades. Vi har vunnit, säger Mikael Olsson.

Ulrika Scholander, Arbetsmiljöverket.

Därför blev det nej till öppna framdörrar

Nyheter

Han har sedan i februari förra året kämpat hårt för att framdörrarna på bussarna ska stängas och förbli stängda tills smittrisken för covid-19 är över.

– Det handlar om bussförarnas arbetsmiljö, pengar mot vår säkerhet, säger han.

Sedan i början av förra året har skyddsombuden i Skåne lagt elva skyddsstopp och 15 6.6a-anmälningar till Arbetsmiljöverket med krav på stängda framdörrar i bussarna.

– Och vi kommer att lägga fler om bussbolagen försöker kringgå beslutet att framdörrarna ska hållas stängda, säger Mikael Olsson.

Vi har nu bara talat om risken för blänk och reflexer och hur det påverkar förarnas arbetsmiljö. Och vi lyckades. Vi har vunnit.

Mikael Olsson, huvudskyddsombud

I april förra året beslöt Arbetsmiljöverket att framdörrarna på bussarna i Skåne ska hållas stängda till i november i år. Skälet var risken för förarna att drabbas av smitta om trafikanterna använde sig av framdörrarna.

Skånetrafiken har förlorat stora intäkter på beslutet och har tillsammans med bussbolagen i regionen legat på för att kunna öppna framdörrarna. Barriärskydd, plexiglas eller skyddsglas, som de också brukar kallas, har testats på olika bussar.

Varje gång har skyddsombuden reagerat och lagt skyddsstopp eller gjort 6.6a-anmälningar.

Skånetrafiken och bussbolagen har velat att Arbetsmiljöverket river upp sitt tidigare beslut och godkänner barriärskydd. De har hänvisat till att den lösningen fungerar på andra håll i landet.

Men skyddsombuden begärde att Arbetsmiljöverket står fast vid sitt tidigare beslut. Och så blir det.

Formellt gäller beslutet Nobinas stadsbussar i Malmö, men det väntas bli vägledande för liknande beslut som väntas inom kort.

David Erixon, Nobina.
David Erixon, Nobina.

Nobina kommer att överklaga beslutet. Bussbolagets kommunikationschef, David Erixon, säger de är förvånade.

– Vi har 1200 bussar, som tillsammans rullar motsvarande sex varv runt jorden per dag, som på andra håll i landet kör med skyddsglas som Arbetsmiljöverket har godkänt.

David Erixon tillägger att skyddsglasen är godkända ur trafiksäkerhetssynpunkt.

– Inga incidentanmälningar inom Nobina beror på skyddsglasen, säger han.

Skyddsombuden i Skåne betonar riskerna för blänk och reflexer i barriärskydden och hur det påverkar förarnas arbetsmiljö negativt.  Men David Erixon menar att skyddsglasen tvärtom kan leda till bättre psykosocial arbetsmiljö.

– Enkäter med våra förare visar att avsaknaden av kontakt med passagerarna har varit en av de största frågorna under pandemin. Det är en del av förarnas yrkesstolthet, säger han.