Barnskötaren som KA berättat om som polisanmäldes för att hon gick till jobbet i väntan på provsvar, är inte ensam om att nu riskera att åtalas. Det finns fler exempel på kommunalare runt om i landet som misstänks för brott för att de inte följt smittskyddslagen.

Fråga och svar om att jobba med covid-19.

Covid-19

Jobba efter provtagning? Det här gäller

KA reder ut

Liksom barnskötaren har flera av dem osäkra anställningar, som timanställning. Många av Kommunals medlemmar har otrygga anställningar vilket innebär en otrygg ekonomisk ställning, påpekar Annica Jansson.

– De har inte råd att förlora inkomst vare sig det är i form av karensavdrag eller uteblivna arbetade timmar, säger hon.

Det är denna struktur som ”tvingar” personer att gå till jobbet trots att de har sjukdomssymtom, menar facket. 

På Kommunal är man samtidigt tydliga med att alla anställda ska följa rekommendationerna om att stanna hemma när man har symptom. 

– Om en åklagare i dessa fall väljer att väcka åtal så får man ju förvänta sig att de har på fötterna. Och om en arbetsgivare misstänker brott så kan förbundet inte hindra denne från att anmäla, säger Annica Jansson.

Information kan det aldrig ges för mycket av och definitivt inte när vi har en pandemi. Man kan inte bara skylla på sjukvården, det känns fegt att svara så.

Annica Jansson, Kommunal

Barnskötaren i Västergötland som polisanmäldes i somras för att ha gått till jobbet i väntan på provsvar, menar dock att hon inte hade några symptom.

– Under våren var det bara rekommendationer att om du känner dig krasslig ska du vara hemma, så hon gjorde ju rätt utifrån rekommendationerna, säger Annica Jansson.

Barnskötarens arbetsgivare säger till KA att det är sjukvårdens och inte arbetsgivarens ansvar att informera anställda om att de ska stanna hemma i väntan på provsvar. Men det håller inte Annica Jansson med om.

– Information kan det aldrig ges för mycket av och definitivt inte när vi har en pandemi. Man kan inte bara skylla på sjukvården, det känns fegt att svara så.

Tomas Björck, SKR.
Tomas Björck, SKR.

På arbetsgivarorganisationen Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, håller man med om att information alltid är bra. Men det finns ingen skyldighet för arbetsgivaren att informera personal om att de måste stanna hemma i väntan på provsvar. Det säger Thomas Björck, arbetsrättschef på SKR.

– Utifrån smittskyddslagstiftningen är det också den enskildes ansvar att se till att man informerar sig om vad som gäller.