För ett par år sedan tog politikerna i Söderhamn beslut om att ofrivilliga delade turer skulle bort. Personalen ville dock ha något för att de skulle ta på sig delade turer. Kommunal och arbetsgivaren kom överens om 70 procent av timlönen i uppehållsersättning

– Det blir ett incitament för arbetsgivaren att planera så få delade turer som möjligt eftersom de får betala för det. På sikt kommer de försvinna helt är vår tanke, säger Susanne Selander Ljunggren, ordförande för Kommunal i Söderhamn.

Det är också John Källströms förhoppning. Han sitter i omvårdnadsnämnden för Vänsterpartiet och var den som lade fram förslaget om frivilliga delade turer. 

– Först röstades detta ned och då fick vi ofrivilliga delade turer. Sedan var det val, det här var en het potatis i valrörelsen. 

Förslaget gick igenom efter valet 2018.

80 procent av personalen i hemtjänsten har valt att jobba delade turer minst en gång på fyra veckor. 

– Det är lättare när de får något för det. Det märks i lönekuvertet. Och de kan när som helst säga att de inte vill ha någon delad tur, säger Susanne Selander Ljunggren.

– Det är färre delade turer nu än när det var påtvingat. Så arbetsgivaren har ju börjat planera om arbetet och det är ju det vi vill.

Birgitta Löjdström, verksamhetschef för hemtjänsten i Söderhamn.
Birgitta Löjdström, verksamhetschef för hemtjänsten i Söderhamn.

Birgitta Löjdström, verksamhetschef för hemtjänsten, säger:

– Vi som arbetsgivare förstår att man inte vill ha det här, vi hade tagit bort delade turer helt men det gick åt skogen ekonomiskt för då måste man ha fler anställda.

Och sedan bestämde alltså politikerna att delade turer ska vara frivilligt. Kommunen hade räknat med att uppehållsersättningen skulle gå på 2,3 miljoner på ett år – men i år kostar det mindre på grund av pandemin. Många anställda har varit sjuka och ersatts med personal från bemanningsenheten när det behövs.

Med den här modellen slipper hemtjänsten resurspass, vilket många i personalen mådde dåligt av tidigare.

– Vi vill egentligen inte ha delade turer men alternativet är att vi måste anställa fler och då måste man jobba på fler enheter. Ingen arbetsgivare kan ha personal när man inte behöver det, så det är inte att arbetsgivaren vill vara jävlig, säger Birgitta Löjdström.

Det är en bättre väg att gå än att ha delade turer utan ersättning men den bästa vägen att gå är att ha sammanhållen arbetstid.

Lena Byström, Kommunal

Modellen i Söderhamn är unik i landet. Så vad tycker Kommunal centralt, är det en modell som fler bör ta efter?

– Det är en bra modell om det är ett incitament för att minska delade turer eftersom det medför en kostnad, säger Lena Byström, ombudsman på Kommunal.

– Det är en bättre väg att gå än att ha delade turer utan ersättning men den bästa vägen att gå är att ha sammanhållen arbetstid.

Lena Byström säger att sådana här modeller får man komma överens om lokalt, men i det centrala avtalet mellan Kommunal och Sveriges Kommuner och Regioner står det att sammanhållen arbetstid ska eftersträvas.