Medlemmen hade haft olika vikariat i två och ett halvt år, men fick ändå ingen tillsvidareanställning. När vikariatet fick ut den 31 augusti ville inte arbetsgivaren förlänga. Hen hade under årens lopp sökt många tjänster utan att få någon återkoppling. När vikariat gick ut kontaktade hen sin sektion, vård och omsorg i Malmö.

– Arbetsgivaren sade att hen inte hade rätt kompetens, ändå hade hen jobbat där av och till under två och ett halvt år, säger Annika Löfstedt, som förhandlade tillsammans med sin fackliga kollega Abbes Remeche och en ombudsman från avdelning Skåne.

Medlemmen hade själv bra koll på sina rättigheter och det bidrog till att felen upptäcktes.

Arbetsgivaren var först inte beredd att betala något till medlemmen, men efter ett antal möten medgav arbetsgivaren att den gjort fel.

– Vi har ju LAS och lagen är till för att hållas, säger Annika Löfstedt.

Det slutade med att arbetsgivaren betalade ett skadestånd på 275 000 kronor till medlemmen, som enligt Annika Löfstedt är nöjd med förhandlingen.

– Det var egentligen inte pengarna utan det handlar om att det inte får gå till så här. För medlemmen var det viktigt att det stod med i protokollet att det var ett skadestånd. Hen har mått dåligt under den här processen, säger Annika Löfstedt.