Anställda utnyttjas under slavliknande former i ett av Stockholms större hemtjänstföretag, Enklare Vardag. Detta avslöjar Kommunalarbetaren och Arbetet i dag. Flera personer som arbetar eller har arbetat i företaget vittnar om att de tvingats jobba väldigt mycket till låg lön. Ibland har det handlat om 260 timmar i månaden med en timlön på endast 54 kronor.  Flera anställda berättar också att de jobbat så mycket att de nästan inte haft någon fritid.

Personalen som Kommunalarbetaren och Arbetet har pratat med är några av de 53 personer som har beviljats arbetstillstånd sedan 2009. Företaget ligger trea på listan över de företag med flest ansökningar om arbetstillstånd under de senaste fem åren.

Flera av de anställda kommer från Iran. De berättar om hot om att åka tillbaka om arbetsvillkoren inte passar. Eftersom det tar fyra år innan någon med arbetstillstånd kan ansöka om permanent uppehållstillstånd, vågar de anställda inte berätta om sina arbetsvillkor. De är rädda att om de berättar måste de lämna landet. De hamnar därför i ett ingemansland där de kan utnyttjas utan möjlighet att kunna säga ifrån. Rädslan att förlora anställningen blir en förlamande snara.

KA och Arbetet kan avslöja omfattande fusk i hemtjänstföretaget Enklare Vardag.

Fusket i Enklare Vardag

Slavliknande villkor på hemtjänst­företag

Nyheter

Att anställda kan jobba så många timmar utan att det upptäcks beror på fusk med tidrapproteringen. Samma person kan jobba under flera olika personers namn. En och samma persons namn kan användas i flera olika kommuner utan att upptäckas. Det fungerar eftersom företaget utnyttjar sekretessen som råder mellan kommunerna.

Flera kommuner har misstänkt att fusk förekommer, men det är svårt att bevisa. I Upplands Väsby kommun har man till och med funnit bevis för fusket, men trots det har det inte varit möjligt att häva avtalet menar de jurister som kommunen kontaktat.

Kommunal har hört talas om missförhållandena på Enklare Vardag i många år. Elisabeth Antfolk är ansvarig för Kommunals sektion för privat vård och omsorg. Hon har genom åren mött många människor som berättat om hur de har utnyttjats av företaget. Elisabeth Antfolk är kritisk till att kommunerna säger att de juridiskt inte kan komma åt problemen. Hon menar att kommunerna i så fall borde ta hjälp av jurister för att omformulera avtalen.

Samtidigt som de anställda har jobbat otroligt hårt har företaget i detta fall gjort stora vinster. Det gör ont att se de anställda gråtande berätta att de håller på att gå sönder av utmattning, samtidigt som företaget gör miljonvinster.

Kontrollerna i hemtjänstbranschen måste bli bättre så att det inte är möjligt för företag att utnyttja anställda genom fusk med tidrapportering och på andra sätt. Här har politiker ett stort ansvar. Det går inte att tro att alla vill gott – regelverket måste utgå från att fusk förekommer, att anställda utnyttjas och att detta omedelbart måste stoppas.