”Jag gjorde allt annat än att ge dem vården”, säger Lina Leander, vårdbiträde.

Till slut sade hon upp sig från vård- och omsorgsboendet Liljan i Kalmar.

Lokaltidningen Barometern har skrivit om bristerna på Liljan tidigare och Kommunal berättar att medlemmar hört av sig om den dåliga arbets­miljön.

– Det är inte tillräckligt med personal, de hinner inte med allt, om de ska erbjuda en boende en aktivitet blir en annan boende kvar i sängen, säger Daniel Modée på Kommunal i Kalmar.

Jag kände mig så otillräcklig.

Det var just att det saknades personal som fick Lina Leander att bestämma sig. En dag i somras skulle hon ensam duscha två boende, hjälpa de andra upp, ta emot en matleverans och laga maten till de 18 boende samtidigt som hon var den enda som hade delegering att ge medicin. En kollega som jobbat natt stannade några timmar extra och hjälpte till med duschningarna. Lina Leander jobbade till eftermiddagen, gick hem, grät och sade upp sig.

Äldreomsorg till extrapris

Lågt pris vinner oftast upphandlingar

Nyheter

– Jag hade så mycket ansvar på mina axlar, jag kände mig så otillräcklig, säger hon.

Boendet drivs av Norlandia Care som även driver Garnisonen i Linköping. De båda boendena drevs tidigare av företaget Kosmo som köptes av Norlandia 2015.

Både Kalmar och Linköping valde det lägsta anbudet när de upphandlade, även om Linköping också tog hänsyn till kvalitet.

I båda fallen anser kommunerna att avtalen inte följts och har krävt åtgärder. ­

I Linköping fick Norlandia betala vite på 724 000 kronor, men trots det fick företaget en varning om att avtalet kunde hävas.

 

Jag mår dåligt av att inte kunna hjälpa de boende.

I Linköping vittnar personalen på Garnisonen om hur de inte hinner ge de boende den vård som de ska ha. Promenader, sjukgymnastik och andra insatser blir inte av. Många har slutat och vikarierna är många.

– Det är en sådan stress, jag mår dåligt av att inte kunna hjälpa de boende, säger en anställd som vill vara anonym av rädsla för repressalier.

Men enligt Norlandias vd Kerstin Stålskog (som svarar i ett mejl) ser de allvarligt på kritiken både i Linköping och Kalmar och därför finns nu åtgärdsprogram. I Kalmar har bemanningen utökats efter kritiken från kommunen och Inspektionen för vård och omsorg.

Norlandia anser inte att bristerna beror på att kommunerna valt de lägsta anbuden.

Mikael Sanfridson (S), ordförande i äldre­nämnden i Linköping, säger att kraven vid upphandling skärpts på grund av brister på flera boenden.

– Det har varit för lite resurser. Upphandlingen har bidragit till det. Det har betytt att många duktiga medarbetare lämnat äldreomsorgen, man tycker att villkoren har blivit för dåliga, säger Mikael Sanfridson.

I år upphandlades Garnisonen på nytt. Också då vann det lägsta priset, även om hänsyn tagits till kvalitetsfaktorer. Nästa år tar Attendo över. Samtidigt har Linköping skärpt rutinerna vid uppföljning.

I Kalmar är Per Dahl (M) vice ordförande i omsorgsnämnden. Han tycker att det som hänt där är ett typexempel på upphandlingar som görs för att spara pengar.

– Norlandia är tvunget att driva verksamheten för en kostnad som är orimlig. De skulle behöva några hundralappar mer per brukare och dygn, säger Per Dahl.

Har kommunen bidragit till att försämra arbetsmiljön genom upphandlingen?

– Ja, så är det absolut.

Det är ju egentligen Kommunals fel.

Men Michael Ländin (S), ordförande i omsorgsnämnden, säger att kommunen inte har accepterat ett för lågt pris. Han ifråga­sätter också att bemanningen har blivit lägre.

– Jag vet att det finns personal som vittnar om det, men vi kan inte se att de har förlorat jättemycket personal. Möjligtvis har de fått lite mer att göra. Jag ser främst att det har drabbat en del anhöriga och en del omsorgstagare.

Vilket ansvar har kommunen för personalen vid upphandlingar?

– Kommunen har ett ansvar att se till att de äldre får en omsorg. Kommunal skriver olika avtal med privata och kommunala arbetsgivare, det innebär att du oftast har en lägre lön när du jobbar hos en privat arbetsgivare. Det är ju egentligen Kommunals fel att det är så, säger Michael Ländin.

Han tillägger att det främst är på grund av ökade krav på dokumentation som personalen har fått mer att göra.

Det är politikerna som är ansvariga.

Kommunals avtalssekreterare och andra vice ordförande Lenita Granlund reagerar starkt på Michael Ländins uttalanden.

– Jag blir mållös. Den här mannen verkar inte ha särskilt stora kunskaper om hur det går till. Kommunerna behöver inte upphandla, men om de gör det så är det politikerna som är ansvariga, säger Lenita Granlund.

Hon tillbakavisar också att det skulle vara särskilt stora skillnader mellan de privata avtalen och avtalet för kommunerna.

Dessutom reagerar hon på att Michael Ländin inte vill kännas vid att det har blivit sämre för personalen på Liljan, trots att han medger att boende och anhöriga har drabbats.

– Usch, jag blir så trött. Michael Ländin verkar inte förstå sambandet mellan upphandlingar till lågt pris, försämrade anställningsvillkor, dålig arbetsmiljö och lägre bemanning. Det i sin tur försämrar kvaliteten för de boende.

Norlandias vd Kerstin Stålskog anser dock att det inte går att jämföra priser rakt av mellan olika verksamheter och upphandlingar då det är olika villkor och krav i varje enskild upphandling.