– Det är hemska upplevelser för förarna som har utsatts, säger Sven Hultgren.
  Stenkastningen har eskalerat under sommaren och händelserna är polisanmälda.  
  – Men polisen har inte kunnat göra så mycket. Under sommaren är flera lokala poliskontor stängda. Polisen tror att de vet vilka som kastar sten men de har svårt att samla bevis, säger Sven Hultgren.

Under denna vecka har extra väktare satts in vid de berörda busslinjerna och hittills har ingen ny händelse inträffat. Enligt Sven Hultgren har driftschefen på Arriva lyssnat på förarna och förstår problemet, däremot är trafikledningen inte lika lyhörd:
  – Träffas man av en sten blir man rädd och orolig, och jag tycker att man ska plocka bort de förarna från tjänst och låta dem prata med någon. Nu kan det vara så att de får fortsätta köra samma timma.
  Sven Hultgren menar att ett skyddsstopp är en kraftig markering:
  – Det sätter press. Mitt mål är att få trafikledningen att agera.

Skyddsstopp

Enligt Arbetsmiljölagen kan ett skyddsombud som upplever att arbetsgivaren inte åtgärdar ett arbetsmiljöproblem med ”omedelbar och allvarlig fara för arbetstagares liv eller hälsa” bestämma att arbetet ska avlutas fram tills dess att Arbetsmiljöverket tagit ett beslut i frågan.