Löneskillnaderna mellan män och kvinnor består och det bästa sättet för en kvinna att höja sin lön är att bli man. Det tog Kommunal och reklambyrån Volontaire fasta på i sin kampanj för att uppmärksamma lönediskriminering av kvinnor, och lät förbundsordföranden Annelie Nordström sminkas och kläs ut till man.

Reklamkampanjen har fått mycket uppmärksamhet, och nu står det klart att den kammade hem segern i DN:s annonstävling Reklamcupen. Tävlingen har pågått i olika omgånger där bidrag efter bidrag har slagits ut. Kommunal gick till final mot Smittskyddsinstitutet och det blev en jämn kamp, men på måndagseftermiddagen stod det klart att Kommunal vann med 57 procent mot Smittskyddsinstitutets 43 procent.

Annelie Nordström är glad över segern.
  – Det betyder väldigt väldigt mycket för vår allra viktigaste fråga att det blir uppmärksammat på det här sättet. Jag tror att människor tycker att det var en viktig fråga och att det är ett lite tufft sätt att sticka ut, säger Annelie Nordström.

Hon tror inte att de satsar mer på marknadsföring och reklam än tidigare, utan påpekar att det är ett av flera sätt att opinionsbilda.
   – Vi satsar på opinionsbildning och inte reklam och ibland kan det ingå reklaminslag i det. Men det är just opinionsbildningen som är viktig, att vi skjuter in på samma fråga från olika håll. Vi får inte upplevas som instängda, säger Annelie Nordström.