Utgångspunkten för varumärkesutredningen var att Kommunal måste förändras, varför då?
  – Förändring är alltid viktigt och Kommunal har under många år haft en nedåtgående medlemskurva. Nu gick vi plus 2012, första gången på 20 år, eftersom vi har lyckats sprida att medlemsvärvning är det viktigaste. Men vi kände att vi behövde ta ett krafttag för att vara starka på den nutida arbetsmarknaden.

Hur ska Kommunal förändras för att uppfattas mer positivt?
  – Vi kom fram till att det är inget fel på den grundläggande idén. Kommunal behövs mer än någonsin men vi behöver se över metoderna. Ett av problemen är att vi är så breda, man pratar för allmängiltigt om arbetsvillkor. Ett av de viktigaste svaren är att rikta oss till medlemmarna i deras branschidentitet. Sedan behöver vi bli mer arbetsplatsnära och starkare på service, Kommunal Direkt* är ett sätt.

 Emma Nilsson, kommunikationschef Kommunal.Emma Nilsson.
Foto: Björn Svensson

Hur ska ni lyckas driva yrkesfrågor när ni har runt 230 yrken?
  – Vi gör en branschindelning redan nu och den kommer vi utveckla på något sätt, vi jobbar med det nu. Ett bra exempel är hur vi ändrade tilltalet när vi kontaktade medlemmar i RUT-branschen och fick en oerhörd respons. Vi sa inte avtalsdelegation utan vi frågade om de ville berätta hur de hade det på jobbet. Vi ska bli tydligare i hur vi vänder oss till olika grupper.

Kan det då bli som i SEKO med underkategorier som SEKO Post och SEKO Sjöfolk?
  – Ja, det skulle kunna bli så, vi är inte helt färdiga där.

I utredningen har namnbyte varit en del. Är du besviken för att det inte blev något?
  – Nej, det känns helt rätt. Kommunal är ett starkt varumärke som präglas av stolthet och traditioner. I vår stora undersökning såg vi att Kommunal var väldigt välkänt. Sedan vill vi förknippas mer med att vi ligger i framkant och är starka, och det är det vi avser att jobba med tydligare.

Förbundsstyrelsen har beslutat att en varumärkesansvarig ska anställas på förbundet, varför behövs det?
  – För att vi ser det som ett så viktigt område att det behövs en tjänst. Personen ska jobba externt med hur vi kan bli tydligare och hur vi ser till att vi följer varumärket, men också internt. Ett mål för kommunikationen är att Kommunal ska kännas likadant i Gislaved som i Haparanda.

Fotnot: Från och med i höst ska det alltid gå att ringa Kommunal på vardagar 8-18.