Johan Ingelskog, chef för Kommunals avtalsenhet.Johan Ingelskog, Kommunal.
Foto: Björn Svensson

Det var den 20 augusti som företaget Arriva tog över trafiken i Råstagaraget, ett av Stockholms största bussgarage som har hand om trafiken i flera av stans norra förorter.
  Men det skar sig direkt. Kommunals skyddsombud Reza Forghani anmälde företaget till Arbetsmiljöverket och påtalade flera arbetsmiljöproblem, framför allt stressigare körtider. Anmälan resulterade i ett föreläggande med hot om vite på 250 000 kronor.

Och missnöjet på golvet är stort när Kommunalarbetaren besöker depån.
  – Arrivas beteende och bemötande mot oss är bedrövligt. Och vi hinner inte med våra kisspauser. Speciellt i rusningstrafik har det blivit mycket värre, säger en av förarna som i likhet med de andra vi talar med vill vara anonym i rädsla för repressalier från företaget.
  – Nio av tio mår dåligt när de går hem från jobbet, säger en annan förare som menar att det mest allvarliga är det tajta schemat.
  – Boven är de som upphandlar, SL, som vill ha en så bra produkt som möjligt med så lite pengar som möjligt. Hur gör då arbetsgivaren för att tjäna in pengar? Jo, det blir stressigare körtider. Det är katastrof. Det blir bara sämre och sämre och sämre. Billigare och billigare och billigare.

Sedan i måndags har Kommunal beslutat sig för att ha personal från förbundskontoret på plats på garaget. En unik åtgärd.
  – Arbetsmiljön ligger på en bottennivå, vi har hört berättelser som inte är acceptabla och vi ser ett förhållningssätt hos cheferna som inte hör hemma i ett modernt samhälle, säger Johan Ingelskog, från Kommunal.
  Facket ska nu ha en förhandling på central nivå med Arrivas ledning där Kommunal bland annat kommer att efterfråga en handlingsplan för hur arbetsgivaren ska komma tillrätta med problemen.
  – Det är inte acceptabelt med så frostiga relationer med det lokala facket på en arbetsplats med 600 anställda, säger Johan Ingelskog.