Succéboken av författarduon Lars Kepler blir med all säkerhet en storsäljare också på bio. Även om Lasse Hallström inte lyckats frigöra sig från berättelsens kyla gör han nog det bästa möjliga. Att han inte är en thrillerregissör märks när han fokuserar betydligt mer på äktenskapet mellan psykiatern och hypnotisören Erik Maria Bark och hans fru Simone än på polisutredningen kring de bestialiska morden på stora delar av en hel familj.

Men det var nog ett klokt val för det gnistrar om relations-samspelet mellan Mikael Persbrandt och Lena Olin. Särskilt Lena Olin har nog sällan setts bättre än här.

Men riktigt berörd blir man inte förrän i de spännande slutscenerna, och då har det snart gått två timmar. Men det har mer med den kalla och torftiga grundberättelsen att göra.

Precis som det ofta heter om Lasse Hallströms filmer så ger han skådisarna utrymme och det är främst dem man ska betala entrébiljetten för.