Peter Löthman, socialchef i Sundsvall.

Sundsvalls socialchef Peter Löthman har redan satsat 1,5 miljoner kronor på hemtjänstförsöket. Hittills har han tyckt att det är värt vartenda öre och tror att det kommer att innebära förbättringar både för personalen och ekonomin.
  – På Skönsmon har personalen stenkoll på vad de gör och det har blivit så oändligt mycket bättre. Sjukfrånvaron minskar, larmen minskar och användandet av vikarier minskar. Det är klart att det spar pengar.
  Han ser den nya metoden som ett måste för att klara den stora ökning av äldrevård som 40-talisterna innebär.
  – Vi måste tänka nytt i grunden. Det här är det enda sättet att arbeta om man ska kunna klara välfärden i framtiden, säger han.

Kommunals sektionsordförande för äldreomsorgen i Sundsvall Sonja Lindberg ser inte heller några nackdelar med modellen.
  – Man har ett helhetstänk­ande på ett annat sätt och får en relation till dem man vårdar.
  Är inte risken att för mycket ansvar läggs på hemtjänstpersonalen?
  – Jag kan inte tycka det. Det som har varit ett problem tidig­are är att undersköterskorna ser vad som behövs men inte får något gensvar. Det får man bort här.
  Hon menar också att personalen som ofta är välutbildad idag får använda de kunskaper de har.
  – Det är en höjning av oss som personal, som på sikt kan ge yrket mer status, säger hon.

Både hon och Peter Löthman är överens om att det här arbetssättet innebär att man går tillbaka till hur man arbetade tidigare.
  – Det är precis det som händer. När professionaliseringen av hemtjänsten och rollen ändrades från hemsamarit började det gå fel. Man införde målstyrning efter principer från rullande band och det fungerar inte på människor, säger Peter Löthman.