Thommy Bäcklin är produktchef på Hejco i Borås, som sålt arbetskläder sen 1950-talet. Han måste hålla sig uppdaterad om vad som gäller, reser till modemässor och spanar på nätet.
– Men trenderna är lite mer långsiktiga när det gäller arbetskläder, och vi måste välja material som tål att slitas på och tvättas många gånger.
Hejco ingår i en koncern som säljer arbetskläder till hela Europa, och man kan se skillnader i traditioner, säger Thommy Bäcklin.
– I Norden kan vi klä oss informellt, kan ha jeans på oss på jobbet. Vi har starkare färger på våra arbetskläder och kan se mer ”lediga” ut. Så är det inte alls i övriga Europa. Där har fler uniform, färgerna på arbetskläder inom vården är vita och städerskor på hotellen kan ha klänningar och se ut som traditionella hembiträden.
Vilka trender är det som gäller nu?
– Lila är intressant, det finns en tydlig trend att de kvinnliga formerna ska få synas. Återanvändning, retro och vintage är intressant.
Här har Hejco glädje av sin historia:
– Vi kan snegla bakåt i vår egen produktion, ta vara på spännande detaljer, titta i vårt gamla arkiv. På 1960-talet fanns kjolar med veck, liv med sydda veck på skrå, kläderna framhävde de kvinnliga formerna.
Men männen då?
– Man går ifrån unisextrenden. Och arbetsgivare kan ändå inte spara genom att ha en sorts kläder för alla, plaggen måste sys i dam- och herrmodeller för att sitta bra på kroppen.

Vintage

Vintage syftar på en äldre vara av god kvalitet, till exempel kläder från en viss tid.
Retro innebär att ett plagg är nyproducerat i gammal stil.
"På skrå" innebär på snedden.